Hur få nio månaders bebis att sova på natten?
Min snart nio månaders bebis sover så fruktansvärt dåligt! Han har sovit dåligt sedan han föddes. Han har sovit i egen säng sedan han liten men jag har aldrig låtit honom gråta utan plockat upp honom när han vaknat och gråter. (Är emot alla former av skrikmetoder då jag vill få ett tryggt barn som inte somnar av utmattning för att det ger upp) Vi har infört rutiner och försöker få honom att sova så mycket som möjligt på dagtid (vilket heller inte varit lätt då han sover nu vid 9mån max 2 timmar totalt) ger lagom med aktivitet så han inte blir överstimulerad, lägger honom när han är trött runt 18.30-19 tiden. Erbjuder mat flera ggr både fm och em och avslutar med gröt vid 18- tiden så han inte skall vara hungrig. Vill helst inte ge välling. Han är extremt intensiv, aktiv och pigg och glad dagtid, gråter nästan aldrig. (Och väldigt fysiskt tidig, satt själv vid 5 mån, kröp och ställde sig upp vid 7) På grund av att han är fysik och aktiv har han varit omöjlig att få att somna själv då han ställer sig upp och hoppar som en galning i sin säng tills han blir jättespeedad. Har aldrig funkat att vagga honom i famnen osv då vrider han sig som en ål. Det enda som nu funkar att söva är selen där han inte kan röra sig.. Han slutade själv amma dagtid (kunde inte koncentrera sig) vid 6 mån men har sedan ammat nattetid och blivit det enda sättet att få honom att somna om. Som det är nu somnar han o selen kl 19 sover han kanske fram till 21-22 men vaknar då och gråter, ibland försöker vi söva om honom i selen men ibland är det bara amning som funkar. Sen vaknar han kanske igen kl 24 och sen vaknar han (ställer eller sätter sig upp och gråter) i princip varannan eller varje timme fram till han vaknar för dagen kl 06.30. Jag har gett upp att lägga tillbaka honom i sin säng efter kl 24 så då sover han i vår säng. Jag funderar nu på att sluta amma för att möjligtvis det ska funka bättre men skulle helst ha velat fortsätta amma pga av att det är bra för barnet osv, men jag orkar inte mer, har inte sovit mer än 3-4 timmar i sträck på 9 månader och jag känner att jag inte orkar vara en bra förälder dagtid när jag är så fruktansvärt trött. Tips mottages tacksamt!