• Marbelita

Hur få nio månaders bebis att sova på natten?

Min snart nio månaders bebis sover så fruktansvärt dåligt! Han har sovit dåligt sedan han föddes. Han har sovit i egen säng sedan han liten men jag har aldrig låtit honom gråta utan plockat upp honom när han vaknat och gråter. (Är emot alla former av skrikmetoder då jag vill få ett tryggt barn som inte somnar av utmattning för att det ger upp) Vi har infört rutiner och försöker få honom att sova så mycket som möjligt på dagtid (vilket heller inte varit lätt då han sover nu vid 9mån max 2 timmar totalt) ger lagom med aktivitet så han inte blir överstimulerad, lägger honom när han är trött runt 18.30-19 tiden. Erbjuder mat flera ggr både fm och em och avslutar med gröt vid 18- tiden så han inte skall vara hungrig. Vill helst inte ge välling. Han är extremt intensiv, aktiv och pigg och glad dagtid, gråter nästan aldrig. (Och väldigt fysiskt tidig, satt själv vid 5 mån, kröp och ställde sig upp vid 7) På grund av att han är fysik och aktiv har han varit omöjlig att få att somna själv då han ställer sig upp och hoppar som en galning i sin säng tills han blir jättespeedad. Har aldrig funkat att vagga honom i famnen osv då vrider han sig som en ål. Det enda som nu funkar att söva är selen där han inte kan röra sig.. Han slutade själv amma dagtid (kunde inte koncentrera sig) vid 6 mån men har sedan ammat nattetid och blivit det enda sättet att få honom att somna om. Som det är nu somnar han o selen kl 19 sover han kanske fram till 21-22 men vaknar då och gråter, ibland försöker vi söva om honom i selen men ibland är det bara amning som funkar. Sen vaknar han kanske igen kl 24 och sen vaknar han (ställer eller sätter sig upp och gråter) i princip varannan eller varje timme fram till han vaknar för dagen kl 06.30. Jag har gett upp att lägga tillbaka honom i sin säng efter kl 24 så då sover han i vår säng. Jag funderar nu på att sluta amma för att möjligtvis det ska funka bättre men skulle helst ha velat fortsätta amma pga av att det är bra för barnet osv, men jag orkar inte mer, har inte sovit mer än 3-4 timmar i sträck på 9 månader och jag känner att jag inte orkar vara en bra förälder dagtid när jag är så fruktansvärt trött. Tips mottages tacksamt!

To
  • Svar på tråden Hur få nio månaders bebis att sova på natten?
  • mel

Du kanske ska ge honom välling allafall så han håller sig mätt om nätterna ....min flicka vakna stup i kvarten för typ 3 v sen och jag började fundera på va problemet kundr va så jag prova ge välling innan nattning ...sen dess så sov hon som en stock hela natten så jag antar att hon inte höll sig mätt av enbart ersättning :)

• Lisasmor

Stackars dig, det låter jättejobbigt! Om jag var du skulle jag fundera över hur min ideala situation såg ut kring sänggåendet. Vill du att sonen ska somna ensam i sin säng?  Vill du sitta bredvid och hålla handen? Vill du lägga sonen i gemensam säng och sen bära över? När du vet hur du vill ha det kan du börja ta små, små (men beslutsamma) steg åt det hållet. Min gissning är att sonen inte vaknar för att han är hungrig (om han äter bra hela dagarna + gröt på kvällen) utan för att han är van att göra det. Under perioder vill ju bebisar ha mer närhet också, och har man en fungerande sovsituation som utgångsläge är det ju bra att kunna erbjuda mer närhet de perioderna. Problemet är ju när man varken vet ut eller in och har svårt att veta varför sonen vaknar, som du beskriver. Då är det ju svårt att "känna in" sin bebis och justera sina beteenden därefter.

Jag tror att en nyckel för att förbättra nattsömnen är att inte låta sonen somna i bärselen och att sluta amma på natten. Du kan ju fortfarande amma morgon/ kväll om du vill. Menar inte att du ska göra dessa förändringar brutalt och tvärt, men ha det som mål och hela tiden sträva ditåt. Tex att alltid försöka lägga ner sonen i sängen innan han somnat helt i selen. Första gångerna kanske han vaknar till och börjar gråta. Då vaggar du i selen igen, och gör ett nytt försök. Förhoppningsvis kan han somna i sin säng i alla fall 1 gång av 10. Sen kanske 2/10 osv. Helt plötsligt kanske du märker att just det funkar ganska bra. Då kan det vara dags att ta nästa steg, att bara lugna ner honom i selen inför natten osv. 

• josefin12345

Det låter exakt som min son! Han är också 9 månader, har sedan han var nyfödd varit extremt intresserad av allt samt väldigt lättväckt. Vill inte heller hålla på med metoder då jag tror att ett så litet barn gör något för att jävlas, utan att det helt enkelt kommunicerar vad det behöver. Mitt jobb som förälder är ju att svara på detta behov, även om det ibland är riktigt jäkla jobbigt. Vi kan inte heller vagga i famnen eller låta honom somna om själv, precis som du beskriver, det är selen eller bröstet som gäller. På sistone har det inte gått att få honom att somna om efter 5, vilket innebär att han är supertrött redan vid 8 och sen är hela dagen upp- och nervänd. Vill inte heller ge välling då bröstmjölk är överlägset nyttigare, och att vägra mat på natten skulle innebära kaos. Han rör sig så otroligt mycket och är så aktiv på dagen att jag dessutom tror att han behöver det näringsmässigt. Så vad göra? Jag har inga svar...

• myran6801

Jag tror det är en fas som man helt enkelt måste genomlida plus att de kanske inte får tillräcklig mättnadskänsla med bröstmjölk/ersättning. Vi blandar ut ersättningen med välling o märker då att våra tvillingar sover lite bättre.

• Amalian83

En reflektion på vad som skrivits i tråden: jag tycker inte man ska vara så fast vid att bröstmjölk prompt ska föredras före välling. Möjligt att bröstmjölk näringmässigt är bättre än välling, men sömn är livsviktigt och en 9 mån som inte sover bra riskerar ju att inte ha ork att utvecklas i den takt som annars hade varit möjligt. Om välling kan hjälpa både bebis och föräldrar att sova bättre tror iallafall jag att det är viktigare än att bebisen får bröstmjölk om natten. Bröstmjölk kan bebisen få andra gånger under dagen!

Till ts: hoppas det löser sig. Jag har själv en fem månaders som behöver bröstet om natten för att somna om. Hon sover själv i egen säng, men ingenting får henne att somna om förutom amning. Hon vaknar varje 2,5-3 h. Jag hoppas hoppas att hon självmant ändrar det behovet för jag sliter med sömnbristen. Jag kommer att överväga välling när hon blir lite äldre.

Svar på tråden Hur få nio månaders bebis att sova på natten?