• Anonym (Mamma)

Han har betett sig illa och döttrarna vill inte

Hur ställer sig familje-/tingsrätten till om pappan försöker att tvinga igenom umgänge trots att döttrarna inte vill pga att han betett sig illa (fysisk och psykisk misshandel av flickvänner) och är rädd för honom?
    Det här med rädsla har dom inte sagt rakt ut men har kommit fram när jag frågat dom någonting eller då dom bett mig att säga till honom saker. Dom håller alltså skenet uppe när dom är hos honom och därav tror han att jag ljuger när jag säger att dom inte vill komma. När dom kommer hem igen verkar dom så tacksamma och det frågas aldrig någonsin efter biopappan.
    Hur ska jag nu göra när döttrarna inte vill iväg men pappan påstår att jag ljuger eftersom inte jag tycker om honom och säger för hundrafemtioelfte gången att han ska kontakta myndigheter???

Jag har ensam vårdnad och barnen bor på heltid hos mig. Dom är 10 och 7 år gamla.

• Svar på tråden Han har betett sig illa och döttrarna vill inte
  • Anonym (.)

Jag skulle ha ringt till soc och rådgjort om jag var du. Klart barnen inte ska vara hos någon de är rädd för. Om de inte vågar vara ärliga mot honom (fullt förståeligt!) så behövs kanske en utredning som stöd.

• SupersurasunkSara

Har ni ett umgängesavtal? Om inte kan du hålla barnen hemma och erbjuda honom dagumgänge hos dig eftersom de inte vill åka till honom. Då är det hans sak att stämma dig för att få ett umgängesavtal.

Kolla också upp möjligheten för dem att få tala med en kurator på skolan eller någon på BUP, de står på barnens sida och det kan hjälpa att en utomstående säger samma sak som du.

Din skyldighet är ju också att se till att barnen inte far illa, så har ni ett umgängesavtal kan du ringa soc (spela in samtalet) och rådfråga hur du ska göra  Å ena sidan har ni avtalet, å andra dina barn som är rädda. För far illa det gör de om de ser sin pappa misshandla andra.

• Anonym (Mamma)

Dock så har dom ju inte sett honom slå någon annan än mig när vi var ihop men dom har bråkat när barnen varit där och när vi träffade hans ex berättade hon om exakt samma typ av misshandel som han gjorde emot mig så det finns inga tveksamheter alls.

Vi har inget avtal men eftersom vi hade en avtalat datum nu och barnen inte vill åka så skyller han på att det är jag som ligger bakom och att det är umgängessabotage.

Äldsta dottern till och med smsade honom igår efter att jag sagt att han blev arg på mig men då skyllde han återigen på mig att det är jag som tvingat henne osv. Och så detta jäkla tjat om att dra in myndigheter.

• Anonym (men)

Du sa alltså till din dotter att hennes pappa blir arg på dig??
    Du gör då att barnen inte vill till sin pappa för barn skyddar sina föräldrar så mycket som möjligt.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (men) skrev 2014-09-22 12:19:49 följande:

Du sa alltså till din dotter att hennes pappa blir arg på dig??

Du gör då att barnen inte vill till sin pappa för barn skyddar sina föräldrar så mycket som möjligt.

Hon visste ju att jag smsade honom och stod som en hök över telefonen när han svarade och jag till skillnad från pappan ljuger inte för mina barn. Bättre att vara ärlig än att försköna. Tjejerna vet dessutom att vi inte kommer överens alls så det är inget nytt.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-09-22 12:33:57 följande:

Hon visste ju att jag smsade honom och stod som en hök över telefonen när han svarade och jag till skillnad från pappan ljuger inte för mina barn. Bättre att vara ärlig än att försköna. Tjejerna vet dessutom att vi inte kommer överens alls så det är inget nytt.

Du gick över en gräns när du sa det där till din dotter. Det sista dina döttrar behöver just nu är att tänka på dig med. Ditt jobb är att skydda dem och inte oroa dem ännu mer.

Och du ska sköta dina kontakter med pappan bakom stängda dörrar om möjligt.
  • Anonym (hej)

Vad har dina döttrar fått för stöd och hjälp för att bearbeta traumat av att ha fått bevittna mamma bli misshandlat? Du vet väl om att det räknas som psykisk misshandel av barn att utsätta dem för att behöva se den ena föräldern bli misshandlad av den andra?

Polisanmälde du pappan för misshandeln? Blev socialtjänsten inkopplad? Vad var deras bedömning?

• Anonym (Mamma)

Dom var 4 månader respektive 2,5 år när vi separerade så dom var så små då så vi hade inte en tanke på att dom hade farit illa då, inte heller någon annan uppmärksammade barnen då jag själv hade kontakt med offerjouren.

Ja han anmäldes efter det sista hotet emot mig men då fanns det inga andra bevis än hot att lägga fram så det lades ner, tyvärr.

Däremot så har jag ju bevis på att han misshandlade tjejen efter mig, dock så anmälde aldrig hon.

• Anonym (Mamma)

Kan upplysa om att pappan och andra i hans familj snackat mycket skit om mig också och frågat ut barnen om en massa saker som dom inte har att göra med.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Mamma) skrev 2014-09-22 12:15:16 följande:

Dock så har dom ju inte sett honom slå någon annan än mig när vi var ihop men dom har bråkat när barnen varit där och när vi träffade hans ex berättade hon om exakt samma typ av misshandel som han gjorde emot mig så det finns inga tveksamheter alls.

Vi har inget avtal men eftersom vi hade en avtalat datum nu och barnen inte vill åka så skyller han på att det är jag som ligger bakom och att det är umgängessabotage.

Äldsta dottern till och med smsade honom igår efter att jag sagt att han blev arg på mig men då skyllde han återigen på mig att det är jag som tvingat henne osv. Och så detta jäkla tjat om att dra in myndigheter.

Finns detta datum skriftligt? Annars får han svårt att bevisa det. Även om det finns så får han ju begära handräckning vilket sällan sker vad jag vet.

HAN får dra in myndigheterna om han vill ha barnen. Du måste prioritera att lägga din energi på att hjälpa dina barn. Skit i honom och hans fjanterier även om det är svårt.
Svar på tråden Han har betett sig illa och döttrarna vill inte