• LillLouise84

När började era barn åka skridskor?

När började era barn åka skridskor? Eller skidor? Vi är en aktiv familj som gillar vintersport och vill gärna introducera det till vårt barn

• Svar på tråden När började era barn åka skridskor?
  • Julligulli

De började när de var två. Eller närmare 2,5 blev det ju iom att de är födda på sommaren. 

• scanmia

Äldsta var fem år och mellansonen 3, men han gnällde sig igenom första vintern. Trean än två den här vintern och jag tror hon är för liten.

• mitthemligajag

Har växt upp i en riktigt skidfamilj, ägde en skidbacke och pappa tävlade, jag började när jag var ca 1,5 år och stod mellan pappas ben. Ökade sedan på det med sele när jag hade balansen:)

• Flickan och kråkan

Vi bor i blött västsverige. Mina äldsta pojkar började i skridskoskola när de var 4 respektive 5 år. Äldsta är snart 7 år och tränar konståkning för glatta livet tre gånger i veckan. Minstingen är 15 månader på dagen och hade sin ispremiär i fredags. Men han satt ju bara och kröp runt och såg helt överlycklig när jag åkte runt med honom och höll under armarna . Han får "åka" bara för att vara med och för att hans storebröder vill att jag åker med dem (när inte pappa är hemma). I skridskoskolan är de yngsta här hos oss 2,5. Jag började när jag var 2 år. Född i Kiruna.

• LillLouise84
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-22 07:33:54 följande:

Vi bor i blött västsverige. Mina äldsta pojkar började i skridskoskola när de var 4 respektive 5 år. Äldsta är snart 7 år och tränar konståkning för glatta livet tre gånger i veckan. Minstingen är 15 månader på dagen och hade sin ispremiär i fredags. Men han satt ju bara och kröp runt och såg helt överlycklig när jag åkte runt med honom och höll under armarna . Han får "åka" bara för att vara med och för att hans storebröder vill att jag åker med dem (när inte pappa är hemma). I skridskoskolan är de yngsta här hos oss 2,5. Jag började när jag var 2 år. Född i Kiruna.

Men hur små skridskor har ni då? jag har letat på nätet och minsta jag hittade var 24-25 och dottern är 15 månader och har skostorlek 20.
  • Flickan och kråkan
    LillLouise84 skrev 2014-09-22 07:53:20 följande:
    Men hur små skridskor har ni då? jag har letat på nätet och minsta jag hittade var 24-25 och dottern är 15 månader och har skostorlek 20.
    För tillfället har vi ett par justerbara skalskridskor som är väldigt små i storleken, men de är alldeles för stora och svåra att dra åt. Han drar stl. 21 vanligtvis (12cm fötter). Vi har en förälder i vår klubb vars barn elitåker och hon hade ett par skridskor hemma som hon köpt i USA som hon trodde var i stl 21 eller 22 som vi kunde få låna. Jag har inte heller sett mindre här i sverige än stl 24 (wifas innermått på dem är 16,2). Vill gärna ha konståkningsskridskor också som har rak skena och är stadiga.
  • Flickan och kråkan

Det fanns mindre skridskor förr......jag hade mindre. De fanns kvar i mammas garage tills för ett par år sedan men möglade pga fuktskada så fick slängas.

• Hedebris

Vår var nästan 3 när vi satte henne på skidskola. Gick jättebra. Efter 3 dagar var hon bättre än mig

• cosinus

Skridskor har de provat från knappa 4 år, det har varit svårast för alla både rent tekniskt och att ha tålamodet med alla vurpor.

Längdskidor har de åkt från 2 år men bara i egna spår på gräsmattan eller på gatan och slalom har de fått vara med i backen från 2-3 år också. Dock orkar varken de eller jag åka mer än något åk i gången när de ska hållas mellan benen.

Ena sonen fixade dock selen precis runt 3 år och då var det ju plättlätt.

• nozpa

Vi börjar i år med 3½ åringen. Både skidor och skridskor.

• Dixie

mina barn började på skridskoskola när de var 5 år, gick två säsonger - skidor har de aldrig fått prova! 

Svar på tråden När började era barn åka skridskor?