knodd skrev 2014-09-21 13:09:46 följande:
Än är han bara 17 dagar, men ju förr desto bättre.
Ge honom tid att lära sig! Han är inte ens en månad. Gör så att du ammar en stund med napp och sen när han gör ett litet avbrott (om han inte somnar dvs som så små bebisar ofta gör) så provar du att ge honom bröstet utan nappen, går det inte så fortsätt med nappen men prova nån/några ggr per dag.
Jag fick använda amningsnapp första 2 månaderna (ungefär) och prövade utan ibland men min tös gapade lite för litet o fick inte tag, men efter ett tag så började hon kunna få tag nån gång ibland utan nappen och sen kunde jag fasa ut det till att bara använda nappen på nätterna (vi samsover o liggammar och det var svårare för henne då att hitta tag i mörkret), men efter ca 3 månader fungerade det utan napp på natten också.
Så mitt tips är att inte ge upp o fortsätta pröva! Han är så liten än, det viktigaste är ju att han får igång mjölkproduktionen ordentligt och blir mätt, sen får det vara lite jobbigt för mamma ett tag för det blir bättre

jag kokade inte napparna efter varje användning utan tvättade av dem med diskmedel.