Hur ska jag hålla sambo drogfri ?
Hej! Jag har nu i över ett år levt tillsammans med min sambo som till och från missbrukat THC i olika mängder. När jag träffade honom var han drogfri men under den tre månaders period som jag åkte till Lissabon vet jag att han träffade vänner i hans jobb som missbrukade och självklart dras lika barn till varandra. Sedan jag kom tillbaka till Sverige kom vi överens om att han får röka en gång i veckan för nedtrappning tills dess att vi flyttar till min hemstad då jag inte accepterar det längre därefter. Men jag gav ej gett honom något ultimatum utan jag sa bara att konsekvenserna blir att jag blir mindre attraherad av dig och jag kan inte styra över mina känslor när han röker Trots detta rökte han i början av flytten och jag gick i och med detta ner i vikt då jag mår psykiskt dåligt av detta och har en anorexia i botten som gärna vill hantera detta åt mig. Tillslut insåg jag vart jag var påväg och ställde då ett ultimatum om att jag lämnar om han fortsätter.
Min sambo är nu på behandling då han för fem år sedan dömdes och avtjänar ett 30 dagars fängelsestraff där de även hjälper honom med sitt missbruk. Han har ett oerhört tungt förflutet och jag är medveten om konsekvenserna som kan uppstå i framtiden. Därför vill jag veta hur jag ska underlätta för honom när han kommer ut för att få honom drogfri? Jag vet att det inte hjälper vad jag säger om droger etc men självklart är mitt ultimatum ett fakta. Men jag vill hjälpa honom så att han känner sig trygg. Ska jag och han gå på AA-möten ihop? Ska jag gå själv etc? Ska han få lämna pissprov? Vi är ändå i en relation och jag vill inte va en jävla övervakare men jag vill att han ska välja rätt väg. Jag vet att missbruk i hans fall är begrundat till hans barndom.
// En tjej som vill sin sambos bästa.