• Nyfiken gul

Nån som äter LCHF av hälsoskäl? Hur lägger ni upp dieten?

Jag är tvungen att börja äta LCHF pga hälsoskäl  och behöver nu hjälp och tips med hur jag ska tänka där. 

Hur lägger ni upp kosten på dagarna och hur utformar ni dagarna och maten? Vad äter ni ? 

Jag behöver alltså vanliga vardagstips och vill inte utgå ifrån någon hysterisk vikthets eller träningsmani.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Nån som äter LCHF av hälsoskäl? Hur lägger ni upp dieten?
  • Gladskit

En dag för mig kan se ut så här:

Frukost:
    LCHF-smörgås med pålägg + kaffe/the
    eller
    Pannkakor på kokosnötsmjöl + kaffe/the
    eller
    Äggröra på 2-3 ägg + kaffe/the
    eller
    Ägglatte på 2 ägg

Lunch:
    Grillat kycklingbröst + 1 avocado + 1 paprika + babyspenat
    Jag jobbar nära en matbutik så det är väldigt enkelt att gå och köpa en grillad kyckling så har man minst två luncher klara (ihop med lite LCHF-vänliga tillbehör). Äter vi ute så letar jag så "ren" mat som det bara går, bra protein, mycket sallad och grönsaker och en god sås eller en avocado som fettkälla.

Middag:
    Mycket fisk och kyckling. Samma där, gärna ren mat med bra proteiner. Exempelvis köttfärssås, fetaostbiffar, kyckling i ugn, fisk med zucchinitagliatelle/blomkålsmos/blomkålsris/kokt broccoli eller coleslaw som tillbehör. Gärna avocado som fettkälla eller aioli/fetaoströra/pesto eller något annat gott som passar.

Mellanmål beror på om jag tränat eller inte. Vissa dagar hoppar jag över det då jag inte är hungrig. Men jag äter gärna kvarg och bär. Nu har jag gått över till att bli lite mer liberal för jag känner att jag behöver det så här års så det blir mer frukt än vad som räknas som LCHF. Färsk mango med kvarg exempelvis är gudomligt gott. Eller granatäpplekärnor. Har jag inte tid eller möjlighet att få tag i kvarg så kan det också bli en proteindrink, det beror jättemycket på hur min dag ser ut i övrigt.

• Mandel

Det enklaste är bara att utesluta socker och spannmål. Alltså ingen pasta, ris, bröd, kakor, godis, läsk osv.
    Är det för hälsans skull så är kanske inte rotfrukter så farligt utan du kan äta av det.
    Rödbetor, morötter osv. Och kanske en och annan potatis för att lyxa till det på helgen

Ät massor av grönsaker istället för pasta/ris till lunch och middag. Jag brukar ha både av varma och kalla grönsaker när jag äter. 
    Sallader och stekta grönsaker om vart annat. Gärna gratänger.

Var inte rädd för fett eftersom fett gör att du känner dig mätt längre. Inga lättprodukter och absolut inget light. Använd raps-/olivolja, kokosolja eller smör. INTE margarin! 
    Hemma gjord majonnäs är superenkelt! Ta en smal bunke: 1 ägg, 1-1½tsk dijonsenap, 1tsk vitvinsvinäger 1krm salt, lite vitpeppar och så 2-2½dl neutral olja (rapsolja). Ned med stavmixer och kör tills det blandat sig. Ju mer olja desto tjockare. Väldigt neutral i smaken och passar utmärkt i hemmagjorda dressingar och dippar.

Jag äter kokt ägg eller stekt äggröra till frukost. Billigt och enkelt. Har provat kokosgröt och olika plättar, men det tar tid och inte så smakrikt tycker jag.
    Lagar ingen specialmat utan fyller som sagt bara tallriken med mer grönt än övriga familjen. Och undviker så klart rätter med någon form av mjöl i.

Något som är gott är faktiskt att göra egen pizza, fast jag skippar i botten (finns massor recept på botten utan mjöl som är goda, men det är bökigt) så det blir mer som pizzagratäng. Tomater, ost, skinka, champinjoner, pizzakrydda osv i en gratängform. Alltså inget direkt extrajobb för min del när familjen ska äta pizza

Man ska inte krångla till det i onödan!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

Och en viktig sak: ät när du är hungrig!
    Strunta i vad klockan säger. Man måste inte äta lunch bara för att klockan visar 12. Är man inte hungrig då så finns det ingen anledning att äta...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Nån som äter LCHF av hälsoskäl? Hur lägger ni upp dieten?