Det enklaste är bara att utesluta socker och spannmål. Alltså ingen pasta, ris, bröd, kakor, godis, läsk osv.
Är det för hälsans skull så är kanske inte rotfrukter så farligt utan du kan äta av det.
Rödbetor, morötter osv. Och kanske en och annan potatis för att lyxa till det på helgen
Ät massor av grönsaker istället för pasta/ris till lunch och middag. Jag brukar ha både av varma och kalla grönsaker när jag äter.
Sallader och stekta grönsaker om vart annat. Gärna gratänger.
Var inte rädd för fett eftersom fett gör att du känner dig mätt längre. Inga lättprodukter och absolut inget light. Använd raps-/olivolja, kokosolja eller smör. INTE margarin!
Hemma gjord majonnäs är superenkelt! Ta en smal bunke: 1 ägg, 1-1½tsk dijonsenap, 1tsk vitvinsvinäger 1krm salt, lite vitpeppar och så 2-2½dl neutral olja (rapsolja). Ned med stavmixer och kör tills det blandat sig. Ju mer olja desto tjockare. Väldigt neutral i smaken och passar utmärkt i hemmagjorda dressingar och dippar.
Jag äter kokt ägg eller stekt äggröra till frukost. Billigt och enkelt. Har provat kokosgröt och olika plättar, men det tar tid och inte så smakrikt tycker jag.
Lagar ingen specialmat utan fyller som sagt bara tallriken med mer grönt än övriga familjen. Och undviker så klart rätter med någon form av mjöl i.
Något som är gott är faktiskt att göra egen pizza, fast jag skippar i botten (finns massor recept på botten utan mjöl som är goda, men det är bökigt) så det blir mer som pizzagratäng. Tomater, ost, skinka, champinjoner, pizzakrydda osv i en gratängform. Alltså inget direkt extrajobb för min del när familjen ska äta pizza
Man ska inte krångla till det i onödan!