Vad är egentligen rimligt?
Hej,
Undrar lite över vad som egentligen är rimligt? Lite bakgrundshistoria: Jag arbetade på Irland när jag träffade pappan till mitt barn. Vi var tillsammans under en längre tid, vi var båda medvetna om att abort inte är tillåtet på Irland så innan vi umgicks mer intimt hade vi givetvis en diskussion angående vad vi skulle göra OM ett barn blev resultatet av vårat intima umgänge. Vi använde oss av preventinmedel men var överens om att OM ett barn trots allt blev till så skulle vi göra det bästa av situationen och han lovade att han skulle ställa upp och vara en ansvarsfull förälder.
Hur som helst, två år senare blev jag oplanerat gravid (trots preventinmedel) Han drabbades av panik och började behandla mig illa. Abort var inget alternativ. Vi bodde i ett land där abort inte var tillåtet och dessutom hade jag varit extremt tydlig med det faktum att jag aldrig skulle kunna tänka mig abort. Jag gjorde detta klart och tydligt för honom långt innan vi blev intima och han, vid tillfället, hade inga invändningar.
Mannen stack, försvann, gjorde sig otillgänglig. Jaja...shit happens. Samma sak har drabbats tusentals kvinnor före mig. Numera är jag inte lika naiv (hoppas jag) Jag bestämmer mig för att flytta tillbaks till min familj i Sverige. Mannen visar föga intresse för sitt barn och jag får ensam vårdnad.
Nu till problemet. Tösen är 7 år gammal och pappan har börjat visa intresse för henne. Jag har alltid sagt att han får träffa henne hur mycket som helst...och jag står för det. MEN det är väldigt stressande att ha honom hemma hos mig! Han bor rätt långt bort och han brukar bo på vandrarhem när han kommer på besök. Men ändå spenderar han mestadels av tiden i mitt hem. Jag kan inte slappna av när han är där och jag önskar att han kunde umgås med sin dotter UTANFÖR mitt hem. Är det för mycket att begära? Jag har aldrig begärt underhåll av honom och jag har aldrig sagt något illa om honom framför barnet utan istället har jag uppmuntrat deras relation. Men jag kan helt enkelt inte slappna av när han är i mitt hem.
Så nu till min fråga, är det rimligt att be honom umgås med barnet utanför hemmet eller är jag en självisk kossa som ogillar att ha honom hemma hos mig?