Gravid och jobbar natt
Jag är gravid i vecka 21 (bf 31 januari) och jobbar natt. Jag hade kunnat gå över på dagpass men då jag kommer vara ensam sen så är det en ekonomisk fråga för mig. Jag förlorar för mycket pengar då jag får mindre ob på dagen och varje krona i föräldrarpenningen kommer att behövas... Dock har min chef lagt om mig till dagpass från 1:a januari då det kan vara skönare sista veckorna (och min föräldrarpenning inte kommer påverkas) och så jag har en chans att komma tillbaks efter föräldrarledigheten.
Nu till min fråga, jag var igår och träffade en Hälsovägledare, via mvc, pga av att jag är överviktig. Är ett landstingsprojekt för att få ner övervikt bland både barn och föräldrar. Hela samtalet var lite konstigt och jag tyckte att hon la fokus på konstiga saker och frågade om saker som faktiskt inte är relevanta (som min ex-mans religion ex...). Jag ska inte grotta ner mig mer i allt tokigt hon sa trots att det är svårt för jag är upprörd :p Utan komma tillbaks till frågan. När jag nämnde att jag jobbade natt så blev hon tokig och sa att det kan jag inte göra! Jag berättade lugnt att jag faktiskt inte har nått direkt val, är en ekonomisk fråga och jobb är jobb, men att min chef kunde erbjuda mig dag från januari. Men den här kvinnan nöjde sig inte utan sa att jag inte kommer kunna fortsätta jobba natt och blablabla... Jag jobbar 12 timmarspass och sitter still framför dataskärmar större delen av den tiden. Men vi har höj- och sänkbara bord så försöker stå lite varje timme. Jag jobbar som mest 5 nätter i sträck och det var heller inte okej utan jag skulle max kunna jobba 2 nätter efter varandra.
Jag träffade min bm efter det här samtalet då jag hade tid för gravidkontroll och frågade henne om detta. Hon ryckte bara på axlarna och sa att ingen kan säga till mig om det är okej att jobba natt eller inte. Så länge jag mår bra så är det helt okej! Hon tyckte inte att hälsovägledaren (som även hon tydligen är bm) uttryckt sig på ett okej sätt.
Jag kommer ju fortsätta jobba natt, blir det för jobbigt så får jag ju sjukskriva mig nån dag för att komma ikapp. Men blev lite nyfiken på om nån annan fått direktiv eller har egna erfarenheter av nattarbete under graviditeten?
Långt inlägg för en liten fundering :p