• Emmski

Tips att somna om en morgon pigg 5-mån

Hej, har sett att ni är många därute med en massa bra tips och erfarenhet.
    Någon som provat något som fungerar på en morgonpigg?
    Min dotter är 5 månader, somnar själv i sin säng runt 20:00 på kvällen i eget rum.
    Sen vaknar hon vid 3-4 för mat, ammar och somnar oftast om. Sen vaknar hon vid 5, 6 om det är sovmorgon, men just nu är det sällan. Vaknar hon för "sent" som idag 4:20 för nattmålet så somnar hon inte om.. Jag försöker en bra stund att inte prata med henne, klappa henne och somna om henne men utan resultat.
    Alla tips  eller hopp om en bättre framtid är välkomna.
    Med vänlig hälsning, En trött mamma

• Svar på tråden Tips att somna om en morgon pigg 5-mån
  • rere88

Lägg henne senare.

jag lägger min son 21.30-22.30 och han äter nån gång mellan 3-5 sen sover han i regel till 06.30-07.00.

• Emmski

Tack Men den har vi försökt, vid åtta är det inte lätt att hålla henne vaken. 

• Emmski

Hon sover ca3-5ggr på dagen mellan 25-45min ibland längre om vi är ute och går. Har försökt att banta ner tupplurarna med, men när hon blir trött så är hon.. 

• rere88

Kan du inte väcka henne 20min efter hon somnat vid åtta?

• Lisasmor

Innan jag fick barn tyckte jag 07 var en tidig morgon...haha! Glad

Har också en tjej som vaknat tidigt under perioder. Tror inte alltid det går att göra så mycket åt, i alla fall inte utan massa gråt och skrik. Om du håller på rutinerna för sänggåendet så tror jag att det ger sig med tiden, när hon börjar äta mer mat under dagen och kanske inte behöver vakna för att äta. Så blev det i alla fall för oss.

Något du skulle kunna prova är ju att sätta klockan på 03 och amma då? Under en period kanske det kan fördröja morgonen lite. Alternativt (om du tror att hon skulle kunna sova ytterligare 2 timmar  utan att äta) är att ta upp och vagga när hon vaknar, men inte amma. Så kanske hon vaknar 5-6 för dagen istället. 

• Emmski

Vi har nu provat lite olika allternativ och har lyckats med 5minuters metoden vänja bort nattmålet vid 4-5. Så nu sover vi hela natten och vaknar ju tyvärr vid fem. Om vi kan hålla henne vaken längre än åtta så lyckas hon ibland sova till närmre sex. Känner att jag väl får vara nöjd med detta Tack för allla tips. Tar gärna emot fler om ni har.

• Amalian83

Jag är ingen erfaren mor, min bebis är 4 mån och vaknar 1-3 ggr om natten. Om morgonen kan jag få henne att somna om om jag lägger henne på mig. Ibland funkar det dock inte.

Hur är hennes blöja om morgonen? Byter du om natten? Kanske håller hon sig en stund längre på morgonen om hon får ny blöja vid 3-4 tiden?

• Alexi
    Emmski skrev 2014-09-29 10:44:01 följande:

Vi har nu provat lite olika allternativ och har lyckats med 5minuters metoden vänja bort nattmålet vid 4-5. Så nu sover vi hela natten och vaknar ju tyvärr vid fem. Om vi kan hålla henne vaken längre än åtta så lyckas hon ibland sova till närmre sex. Känner att jag väl får vara nöjd med detta Tack för allla tips. Tar gärna emot fler om ni har.

Jag hoppas du skämtar! Har ni kört 5 minutersmetoden på en femmånaders för att den inte ska äta på natten, vilket den behöver av naturen! Ni är inte kloka!
  • Emmski

Haha jag har bara väntat på detta. Varför svara på en tråd för att provocera? Jag är ingen dålig mamma ochh skulle aldrig svälta mitt barn. Att jag bara tar mig tid att besvara dig är dock emot mina principer.. Enligt flera BVC sköterskor och läkare så behöver barn över tre månader INTE äta på natten utan använder det som tröst och ett sätt att somna om. Hade min dotter varit hungrig hade hon inte somnat om. Det var inte så att vi lät henne gråta sig till sömn direkt. Men tack för omtanken av min dotter som du inte vet något om..

Svar på tråden Tips att somna om en morgon pigg 5-mån