• Summerlove2012

Kan jag få lån..?

Hej.
    Det är så att jag har lite skulder, dels tack vare min mamma som tog lån i mitt namn då jag var under 18 och dels för att jag valde att va så dum i huvudet och gå i samma spår som henne men nu så betalar jag av dom sakta men säkert.

Det är så att jag bor i en kommun i sthlm där dom enda hyreslägenheterna som finns är hos Akelius och där måste man lägga upp 25.000kr så kan man få en dyr lägenhet men dom accepterar inte personer med betalningsanmärkningar.

Jag bor nu i en andrahands lägenhet och måste ut snaras. Har försökt och hitta nytt men folk ska ha mellan 9000-12.000kr i månaden för en 2.a.. Plus deposition.

Jag mår dåligt med anledningen till att min dotter inte har ett fast hem utan har fått flytta massor under sitt korta 5åriga liv. Nu är vi på väg och få flytta till ett vandrarhem. Inga problem för mig men vill inte att min dotter ska behöva växa upp så.

Jag har då försökt kolla upp om jag kan bli beviljad lån så jag kanske kan köpa en 2.a och betala samma summa ungefär så har jag ett hem där jag slipper tänka på att nu har snart året gått och jag måste leta nytt.

Jag har ett fast jobb nu där jag jobbar upp till 125timmar i månaden. Jag har dagis och jobbet nära mig och lägenheterna ligger på ca 1.5 m samt 2. miljoner.

Jag ringde bluestep en gång och blev dåligt bemött av henne och fick höra att jag verkligen inte kan få lån där. Sen dess har jag bara gått och undrar i min ensamhet.

Nu tänkte jag se om någon av er vet eller har erfarenhet om att få lån fast man har skulder.

Tack för svar.

• Svar på tråden Kan jag få lån..?
  • Tisa83

Om du har fast jobb och inga anmärkningar borde du väl kunna få lån i en vanlig bank?

• Topcom

Låter konstigt att din mamma kunde ta lån i dutt namn när man inte ens kan ta lån i sverige om man är under 18?

Hur som haver, har du kollat lägenheter längre ut från sthlm? Typ kungsängen? Södertälje? Bålsta? Där måste det definitivt finnas lgnheter för mindre än två millar..

• zZzZz

Glöm inte att du även måste ha 15% kontant, då bolån enbart utlånas upp till 85% (i vissa fall kan man få blancolån på 10% till så det blir totalt 95%)

• flena

När jag läser en sån här text så undrar jag alltid. Varför inte börja om i en stad där det inte råder sån bostadsbrist.

Sen vet jag ju själv hur svårt jag har att flytta ifrån min stad. Men just att få ge sitt barn inte mer trygghet i boendet förstår jag att du längtar efter.

Jag kan inget om lån, men jag önskar dig lycka till.

• Summerlove2012
    Tisa83 skrev 2014-09-17 18:34:36 följande:

Om du har fast jobb och inga anmärkningar borde du väl kunna få lån i en vanlig bank?

Skrev att jag hade anmärkningar..
  • Summerlove2012
    Topcom skrev 2014-09-17 18:38:30 följande:

Låter konstigt att din mamma kunde ta lån i dutt namn när man inte ens kan ta lån i sverige om man är under 18?

Hur som haver, har du kollat lägenheter längre ut från sthlm? Typ kungsängen? Södertälje? Bålsta? Där måste det definitivt finnas lgnheter för mindre än två millar..

Dom gjorde en lag för bara några år sen att föräldrar inte kan skriva saker i ens barns namn men på 80-90 talet var det fritt fram för dom.

Var en stor debatt att dom barnen som vart med om det ska få skulderna avskrivna men jag hade redan börjat betala av dom så då fick jag inte skriva av dom.. men dom gjorde det lite billigare för mig.

Hon tog inte lån utan köpte saker via tidningar, betalar fortfarande hennes Allers tidningar.. :(

Det tog mig 2 år att få ett jobb, är livrädd för att va arbetslös. Jag har inget körkort eller bil, har min pappa och mina småsyskon här som hjälper mig med barnvakt när jag jobbar helger. Så långt från jobbet skulle va extremt jobbigt, tvinga upp dottern vid 04 för att kunna lämna henne hela dagar på dagis.

• Summerlove2012
    zZzZz skrev 2014-09-18 01:56:57 följande:

Glöm inte att du även måste ha 15% kontant, då bolån enbart utlånas upp till 85% (i vissa fall kan man få blancolån på 10% till så det blir totalt 95%)

Åh .. de va ju kul.. :(

• Summerlove2012
    flena skrev 2014-09-18 06:32:03 följande:

När jag läser en sån här text så undrar jag alltid. Varför inte börja om i en stad där det inte råder sån bostadsbrist.

Sen vet jag ju själv hur svårt jag har att flytta ifrån min stad. Men just att få ge sitt barn inte mer trygghet i boendet förstår jag att du längtar efter.

Jag kan inget om lån, men jag önskar dig lycka till.

Den enda familjen jag har är min pappa och mina småsyskon. Dom bor här, jag har mitt fasta jobb, det är min stora trygghet här i livet, min dotter har sitt dagis och vänner hon växt upp med här. Min pappa är barnvakt dom helger jag jobbar.

Jag kämpade 2 år för att få jobb, är livrädd för att va arbetslös. Jag har flera gånger tänkt att jag ska flytta här ifrån men då står jag helt ensam och vet inte om jag får jobb där.. Så här har jag allt förutom lägenhet, jag ska på nåt sätt försöka fixa det. Det måste bara gå. Då har jag allt och kan kämpa med mina skulder helt och tillslut få ett normalt liv. :)

Tack snälla.

• Tow2Mater

Kan din pappa eller/och syskon skriva på som borgenärer till lånet borde du ju kunna få det.

• Summerlove2012
    Tow2Mater skrev 2014-09-18 18:46:02 följande:

Kan din pappa eller/och syskon skriva på som borgenärer till lånet borde du ju kunna få det.

Min bror skulle kunna. Men skulle jag få lån på vanlig bank då eller blir det bluestep? För räknade ut på bluestep så skulle det nog bli runt 10.000kr i månaden med sån hög ränta och sådär..
  • FruOMor

De finns inget som heter borgenär idag utan nu är de låntagare samt medsökande och då kan ju någon stå som medsökande ja men dem utgår ifrån låntagaren alltså ts förutsättningar som i detta fall inte ser bra ut så hon skulle få avslag på sin ansökan tuvärr

• Mouch
    FruOMor skrev 2014-09-21 10:38:15 följande:

De finns inget som heter borgenär idag utan nu är de låntagare samt medsökande och då kan ju någon stå som medsökande ja men dem utgår ifrån låntagaren alltså ts förutsättningar som i detta fall inte ser bra ut så hon skulle få avslag på sin ansökan tuvärr

Borgenär finns fortfarande och ordet syftar på den som lånar ut pengar, dvs banken i det här fallet. Det du skriver om är borgensman.
  • Bobelin

Det ser nog ganska mörkt ut tyvärr. Kan ni inte bo hos din pappa ett tag och satsa på att betala av skulderna?

• FruOMor

Jag har själv ansökt om lån med borgenär och fick då veta av min bankman att borgenär ek existerar utan man kn ha medsökande och skillnaden finns i papprena.
    Men lånet skulle ändå inte gå igenom!

• Tow2Mater
    FruOMor skrev 2014-09-21 10:38:15 följande:

Då kan man ju undra vad vitsen med en medsokande ar...?

TS, kan din bror ta lån i sitt namn, och sen privat låna ut pengarna till dig och du betalar tillbaka till honom precis som om han vore banken, är det ju ett sätt. Men det sätter ju din bror i en knipa ifall nåt händer så du inte klarar av att betala, eller han själv vill ta lån till nåt annat.
  • Flash Gordon
    Summerlove2012 skrev 2014-09-18 18:29:54 följande:

Det tog mig 2 år att få ett jobb, är livrädd för att va arbetslös. Jag har inget körkort eller bil, har min pappa och mina småsyskon här som hjälper mig med barnvakt när jag jobbar helger. Så långt från jobbet skulle va extremt jobbigt, tvinga upp dottern vid 04 för att kunna lämna henne hela dagar på dagis.

Bor man i 08-området får man ju vara beredd på att resa en del med pendel, buss eller t-bana.

Vi vet ju inte var du har jobbet och var din familj bor i 08 men exempelvis i Nynäshamn kan du ju hitta brf-lägenheter för bra mycket mindre än 1,5-2,0 miljoner. 

Samma i Österåker, Norrtälje, Väsby och Bålsta om du har jobbet och familjen på norra sidan av stan.

Det kanske inte är så att du måste dra upp dottern kl 4 för att hinna lämna på dagis innan du tar dig till jobbet, om vi ska räkna på det seriöst?
    .

Jag skulle ju hellre ta lite restid med pendeltåget till jobbet om jag kunde ha en egen lägenhet och slippa 2:a-hands-stressen. Börja så och sedan kanske flytta närmare City efter behag och möjlighet?

Sedan kanske du måste involvera familjen i lånet på något sätt, men det kanske ni kan överleva allihop?
  • Olov344
    Summerlove2012 skrev 2014-09-17 18:13:04 följande:

Hej.
    Det är så att jag har lite skulder, dels tack vare min mamma som tog lån i mitt namn då jag var under 18 och dels för att jag valde att va så dum i huvudet och gå i samma spår som henne men nu så betalar jag av dom sakta men säkert.

Det är så att jag bor i en kommun i sthlm där dom enda hyreslägenheterna som finns är hos Akelius och där måste man lägga upp 25.000kr så kan man få en dyr lägenhet men dom accepterar inte personer med betalningsanmärkningar.

Jag bor nu i en andrahands lägenhet och måste ut snaras. Har försökt och hitta nytt men folk ska ha mellan 9000-12.000kr i månaden för en 2.a.. Plus deposition.

Jag mår dåligt med anledningen till att min dotter inte har ett fast hem utan har fått flytta massor under sitt korta 5åriga liv. Nu är vi på väg och få flytta till ett vandrarhem. Inga problem för mig men vill inte att min dotter ska behöva växa upp så.

Jag har då försökt kolla upp om jag kan bli beviljad lån så jag kanske kan köpa en 2.a och betala samma summa ungefär så har jag ett hem där jag slipper tänka på att nu har snart året gått och jag måste leta nytt.

Jag har ett fast jobb nu där jag jobbar upp till 125timmar i månaden. Jag har dagis och jobbet nära mig och lägenheterna ligger på ca 1.5 m samt 2. miljoner.

Jag ringde bluestep en gång och blev dåligt bemött av henne och fick höra att jag verkligen inte kan få lån där. Sen dess har jag bara gått och undrar i min ensamhet.

Nu tänkte jag se om någon av er vet eller har erfarenhet om att få lån fast man har skulder.

Tack för svar.

Hur mycket har du i skulder? Har du något du kan sälja för pengarna som du lagt på saker? En bil? Eller vad har pengarna gått till?
Svar på tråden Kan jag få lån..?