• bolsing

Somna i egen säng.

Vår dotter är nu 6 månader och har sovit i egen säng i några månader nu. Hon sover till och med i eget rum sen några veckor tillbaka.

Nu undrar jag om tips på hur vi ska få henne att SOMNA i egen säng? Känner mig inte bekväm med den där skrik och panik-metoden.

Just nu somnar hon antingen på oss eller till tutte/flaska. Om hon somnar på oss är det ju lite skrik, men inte jättemycket.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Somna i egen säng.
  • Drottningen70

Låter som om ni har superlätta läggningar som funkar bra. Fucka inte upp det genom att pga orimliga förväntningar börja manipulera med nåt som redan låter som betydligt lindrigare än för de flesta andra har. Var tacksamma.

• Kela1981

Vår dotter somnar själv i sängen vissa kvällar. Annars somnar hon i vagnen eller i famnen beroende på humör och hur trött hon är. Ska jag lyckas lägga henne i sängen direkt så måste jag pricka rätt tillfälle annars är det kört och det blir bara skrik av det hela.

När jag lyckas lägga henne i sängen så är det faktiskt bara att lägga henne och ge snutte och napp. Sen får man sitta bredvid ett tag och hålla en hand på henne så hon känner att hon inte är ensam bara för att hon ligger själv.

Nu är vår flicka bara 3 månader så ingen kväll är den andra lik ännu. Men första gången som hon ville sova själv så var det faktiskt hon som signalerade det och jag blev jättechockad :)

Somnar hon i vagnen när ni är ute och går? Du kanske kan prova att somna henne i vagnen själv till en början och sen lyfta över till sängen?

Annars vagga henne medan du sjunger/nynnar en visa och minsta vaggningstiden successivt så det till slut bara är att lägga ner henne och sjunga?

Sen kan jag nog tro att vissa barn behöver få somna själva och vissa barn behöver få lite extra närhet under en längre tid. Stressa inte utan prova dig fram till vad som passar er. Jag gillar inte heller dom där skrik-metoderna och kommer aldrig att tillämpa det på mitt barn.

Lycka till :)

• Natulcien

Jag kan inte se något självändamål med att en sån liten ska somna i sin egen säng, om det fungerar med de andra sätten? Det är väl bara att lägga henne där när hon har somnat? Varför är det viktigt att hon somnar i sängen?

• The Fugly
    Drottningen70 skrev 2014-09-16 21:43:57 följande:

Låter som om ni har superlätta läggningar som funkar bra. Fucka inte upp det genom att pga orimliga förväntningar börja manipulera med nåt som redan låter som betydligt lindrigare än för de flesta andra har. Var tacksamma.

• bolsing

Vi vill helst att hon ska somna i egen säng pga att hon helät vill ligga och leka med oss mer den senaste tiden. Först täkte jag att hon kanske inte är trött, men så går hon över till att bli övertrött istället och då blir hon jätte skrikig.

Och själva grejen med att hon somnar när hon ammar är för mig oftast helt OK. Problemet för mig är att hon använder mig som napp (hon tar inte nappen eller tummen och snuttefilt funkar inte heller). Och efter ett tag får jag väldigt ont i mina bröstvårtor :(

• ulle86er

Kan rekommendera boken "Somna utan gråt". Massa småtips och lättläst Glad

Svar på tråden Somna i egen säng.