Glutenfritt i skolan
Får jag välja att mitt barn ska äta glutenfritt i skolan eller måste man ha ett läkarintyg?
Får jag välja att mitt barn ska äta glutenfritt i skolan eller måste man ha ett läkarintyg?
Bäst är med ett läkarintyg då man inte ska testa själv att utesluta gluten utan en läkares utlåtande.
Däremot brukar man kunna få prova under någon veckas tid om det är laktos eller komjölksprotein som man är överkänslig emot o visar det att ge ett resultat så ska man skaffa sig ett läkarintyg på det. Ha en dialog med kökspersonalen!
Inte testa utan läkares utlåtande??
Du vet väl att gluten intenär nåt som kroppen ska ha??
Det är rent av dåligt för kroppen. På ALLA sätt o vis.
Jag tror du måste ha läkarintyg på att barnet är glutenintolerant (utredd av läkare). Så är det nog i de flesta kommuner i alla fall.
I Stockholm behöver du ha läkarintyg, i alla fall
Räkna med att du behöver det i större delen av landet
Vi behövde inte läkarintyg, bara ett intyg från oss föräldrar som vi skickade till skolsköterskan.
Men om ni vill diagnostisera glutenintolerans så ska det ju göras medan de äter gluten. Och tar man ur det ur kosten och kommer på att man vill få diagnosen så måste de ju först äta gluten igen, vilket man ju inte vill om man tror att de är intoleranta. Bara så ni inte missar det .