• lillblobb

FP vid fyllnadstid?

Hej

Jag kommer snart att börja arbeta 50% och ta ut resten från föräldrapeng. Jag kommer jobba 2 dagar ena veckan 3 dagar andra veckan för att skapa ett fungerande schema.
    Frågan är vad som händer om jag skulle behöva jobba extra timmar. Säg att jag jobbar veckan med onsdag-fredag på heltid. Men sen behöver vara med på möte som gör att jag måste vara kvar 2 timmar på onsdagen. På jobbet markeras det som fyllnadstid eller vad det heter, men det ger ju mig mer än 50% -hur ska det registreras mot FP?
    Eller om jag istället skulle behöva vara med på mötet en dag jag normalt har föräldraledigt? Det är två scenarion som mycket väl kommer dyka upp och måste förstå hur det ska reggas så det blir rätt på båda ställen
    Tack

• Svar på tråden FP vid fyllnadstid?
  • Försäkringskassan

Hej!

De dagar som du arbetar hela dagen och inte tar ut någon föräldrapenning för just den dagen, behöver du inte meddela oss att du har arbetat 2 timmar till.
    Däremot om du meddelat oss att du ska arbeta 50% och föräldrapenning 50% för en dag då du behöver arbeta extra 2 timmar behöver du ändra din ansökan den dagen så att du inte får utbetalt bade lön och föräldrapenning för samma tid.

Om du behöver arbeta en dag som du har ansökt om föräldrapenning, behöver du ta bort föräldrapenning för den dagen eftersom du arbetar istället. 

Hälsningar
    Tella, handläggare 

Svar på tråden FP vid fyllnadstid?