• Klick78

Hinnsvepning

Är gravid i v 39 och på torsdag ska min barnmorska göra en hinnsvepning för att förhoppningsvis få igång en förlossning. Min graviditet har varit otroligt jobbig med mycket värk.
    Nu undrar jag om nån vill dela med sig av sin erfarenhet kring det? Många tankar. Gör det ont? Fungerar det? Hur snart drar en ev förlossning igång?
    Berätta gärna!

• Svar på tråden Hinnsvepning
  • Klick78

Man går in via livmodertappen och lossar hinnsäcken från livmodertappen. Det ska trigga igång förlossningen om man har tur.

• malin7878

När jag hade gått en vecka över tiden gjorde min barnmorska hinnsvepning. Det känns lite obehagligt och som mensvärk.
    Värkarna startade på väg hem från kvinnohälsan och när vi kom hem släppte slemproppen
    lycka till

• Ma Baker

Känns lite som mensvärk tycker jag. Jag ska få min andra hinnsvepning på torsdag om jag inte fött innan dess. Bf+3 idag. Har "släppt slem" i två veckor nu och det enda jag känt efter svepningen senast var lite sammandragningar och lite öm nertill.
    Men har du tur sätter det igång! 

• Klick78

Tack för era svar! Låter inte som nån smärtsam upplevelse då iallafall. :)

Då tutar och kör vi på torsdag och hoppas på det bästa! :)

• Curious

Jag har fått min tredje hinnsvepning idag (41+1), de första två fick jag i v 38+3 och 40+1. Känns inget speciellt måste jag säga, lite som en cellprovskontroll. Efteråt har jag inte känt ett smack.

• Klick78

Vad jobbigt att det inte har funkat! Hoppas att det vill sig den här gången då!

Själv är jag jättenervös inför morgondagen, men ska försöka att tänka att det inte är så farligt. :)

• Line85

Jag fick en "liten" hinnsvepning i v 38 förra gången. BM kallade det att reta tappen. Den gången hände ingenting.
    Nästa gång, när jag fick en riktig hinnsvepning i v 40 så fick jag regelbundna sammandragningar på eftermiddagen. Åkte in vid 22 och var öppen 6 cm =D
    Så den gången gick det lite snabbare.
    Efter den första hinnsvepningen kände jag inget, den gjorde inte heller ont.
    Andra kändes mer, fick lätt mensvärk direkt efter...

Svar på tråden Hinnsvepning