• Moffa45

Nämndemannagården

Hej,

Jag vet inte var jag ska börja men för att det inte ska bli en roman kan vi helt enkelt bara säga:
    Har någon erfarenhet av Nämndemannagårdens behandlingshem?
    Vet att det finns flera, är den i Skåne bättre än den i Uppsala?

Jag har insett att jag är alkoholist och mina barn (vuxna) är otroligt oroliga för sin far. Barnens mor och jag är skilda sedan många år så hon har jag ingen kontakt med direkt.

Alla råd och erfarenheter mottages tacksamt.

Mvh
    Morfar

• Svar på tråden Nämndemannagården
  • Anonym (jnlöä)

Min förälder låg på det behandlingshemmet en gång... jag har för mig att det var en positiv upplevelse :)

• Linastrumpan

Jag har gjort lite efterforskningar kring behandlingshem för en väns räkning. Har pratat med allt från läkare till missbrukare och vad jag fått fram så verkar det i skåne vara bättre. Generellt så har Nämndemannagården ett positivt rykte.

• Moffa45

Jo, har insett att om jag inte gör det nu så kommer det eskalera och bli totalt ohanterligt.

Det blir skåne med start nu någon gång i oktober, det är skrämmande, jag är rädd men jag vet att det i slutändan handlar om att få tillbaks mitt liv och bevara mina relationer till mina nära och kära.

• Anonym (Anhörig)

Jag var där som anhörig på anhörigvecka. För mig var det en positiv upplevelse, lärde mig mycket om mig själv och livet jag levt som anhörig och fick också flera genombrott på det personliga planet som lett till att jag lever ett bättre och lättare liv idag. 

Min anhöriga har det däremot gått upp och ner för, men det var nog mycket för att hon blev tvingad in i programmet av sin arbetsgivare. Själv tror jag aldrig hon ansett att hon har haft problem, det är ju normalt att gömma spritflaskor i tvättunnan. Men i det stora hela har det blivit bättre, lite gick in och hon dricker inte lika mycket eller oansvarigt längre. 

Personligen skulle jag rekommendera Nämndemansgården för de som söker för missbruk och deras anhöriga. 

Svar på tråden Nämndemannagården