Biopappan..
Jag och pappan till min 4-åriga dotter separerade för snart tre år sen. Det hela var mycket turbulent med otrohet från hans sida. Vår kontakt sen dess är väldigt dålig. Vi pratar inte utan skickar endast sms.
I nuläget är han gift med kvinnan han var otrogen mot mig med och de har i sin tur ett barn ihop. Vår gemensamma dotter vill dom ha en dag varannan vecka och det är så upplägget ser ut med hämtning och lämning via förskola. Dock tycker jag intresset för dottern från hans sida bara blir mindre och mindre. Det går ibland långa perioder mellan det att dom ses. I vintras var han bortrest två månader. I somras gick det 1,5 månader emellan det att dom sågs. Dottern var ledig på förskolan och pappans nya är så svartsjuk att hon inte tillåter honom att hämta henne hemma hos mig. Han var nyligen bortrest så idag skulle han träffa henne för första gången på en månad. Men när jag skrev till honom att jag skickat med en inhalator han måste ge henne pga hosta så ville han inte ta henne. Han menade på att de hade blivit sjuka där hemma sist hon haft hosta. Jag förklarade att hostan suttit i länge och att det inte smittar så han gick till slut med på att ta henne. Jag tycker inte man kan ställa in pga en sån sak när dottern är inställd på att han ska hämta. Dessutom är det ju hans dag då tycker jag att han ska ta ansvar för henne också, med eller utan hosta och inte bara säga nej för att han och hans fru tycker det är obekvämt. Och borde man inte sakna sin dotter efter en månad??!!
Hur som helst börjar jag känna att den här typen av sporadiskt umgänge kanske inte är så bra för min dotter. Både idag och igår sa hon att hon inte vill åka till sin pappa. Tror inte hon känner sig trygg och hemma där. När han hämtar så gör han det på eftermiddagen och så lämnar han tidigt dan efter så det blir inte många timmar. Kan tillägga att han aldrig hör av sig till henne. Inte ens när hon fyller år. Det känns mest som om han hämtar henne då och då för att han känner sig tvungen. Vet att hans mamma har varit på honom om umgänget och lyssnar han inte på henne så lär han väl inte lyssna på mig som han avskyr. Jag börjar
känna att den här typen av umgänge skadar min dotter då hon blir större och större och förstår mer och mer. Har försökt föreslå familjerätten för samarbetssamtal förut men han vägrar. Tror det är hans sambo som sätter stop då hon inte vill att vi träffas själva. Tror även att hon kanske känner svartsjuka mot vår dotter. Vad gör man i ett sånt här läge? Nån som har råd eller erfarenhet?