• bf2014

sluta amma, hur länge känns brösten hårda?

har slutat amma. har trappat ner på det successivt i 3 veckor nu och ammade sista gången igår förmiddags.brösten känns hårda men det spänner inte i dom. men gör ont om man nuddar eller tar på det ena. utdrivningsreflexen som brukade komma igång med jämna mellanrum trots att jag inte ammade har slutat. hur länge kommer brösten kännas så här hårda? antar att mjölken kommer att sina tids nog och brösten då återgår till det normala och bli mjuka igen, men frågan är när? dagar? veckor?

• Svar på tråden sluta amma, hur länge känns brösten hårda?
  • bf2014

Ingen som vet?? Kan verkligen inte minnas att det kändes så här när jag slutade amma med första barnet. Tredje dagen nu som jag inte ammat men brösten är fortfarande stenhårda! Ska det va så ?

• BlippBlopp

Jag tyckte det tog en vecka tills jag slutade ha pansartuttar. Det hjälpte att lätta lite på trycket med en pump. Och redan efter två veckor hade krympt en hel del i storlek. Efter två månader var det helt tomt och bröstvårtan blev inte längre blöt om jag klämde på den. Men då ammade jag bara i ca 6v

• Ambrosia

Jag heltidsammade i 7 månader, trampade ner under 2 veckor och sedan slutade jag helt. Brösten värkte i några dagar och då hjälpte det att lätta på trycket genom att för hand klämma ut några droppar mjölk. Mjölken försvann och brösten blev som vanligt igen ca 1-1,5 vecka efter att jag slutat.

• bf2014

oj okej. jag måste haft tur sist för jag kan verkligen inte minnas att det var så här. tror det var spänt typ första dagen efter jag slutat. kan ju dock komma ihåg fel, är över 6 år sedan...
    jag vill helst inte pumpa ut för då tänker jag att det håller igång produktionen, eller? 

• bf2014
    Ambrosia skrev 2014-09-17 09:23:01 följande:

Jag heltidsammade i 7 månader, trampade ner under 2 veckor och sedan slutade jag helt. Brösten värkte i några dagar och då hjälpte det att lätta på trycket genom att för hand klämma ut några droppar mjölk. Mjölken försvann och brösten blev som vanligt igen ca 1-1,5 vecka efter att jag slutat.

Okej, ja det låter ju precis som för mig. har heltidsammat i 7 månader nu, och då ofta (varannan timme dygnet runt ca) och har trappat ner i 3 v innan jag slutade helt i söndags då..
  • Maria 164

Man kan behöva pumpa/mjölka ur litegrann ibland, bara för att lätta på trycket. Det ökar inte produktionen. Men har du inte ont av det, eller anledning att vara rädd för mjölkstockning, så behöver du naturligtvis inte göra någonting annat än att vänta.

Hur lång tid det tar gissar jag är individuellt, eller mest beroende på i vilken fas man väljer att sluta.

Jag ammade så länge att brösten alltid var små och mjuka innan jag slutate, och då tog det bara två dygn av måttliga obehag. Första halvåret hade det varit en helt annan sport!

• bf2014
    Maria 164 skrev 2014-09-17 09:33:19 följande:

Man kan behöva pumpa/mjölka ur litegrann ibland, bara för att lätta på trycket. Det ökar inte produktionen. Men har du inte ont av det, eller anledning att vara rädd för mjölkstockning, så behöver du naturligtvis inte göra någonting annat än att vänta.

Hur lång tid det tar gissar jag är individuellt, eller mest beroende på i vilken fas man väljer att sluta.

Jag ammade så länge att brösten alltid var små och mjuka innan jag slutate, och då tog det bara två dygn av måttliga obehag. Första halvåret hade det varit en helt annan sport!

tycker det är så obehagligt att pumpa ut.. anledningen till att jag slutat amma är att jag fick mjölkstockning varannan/var tredje vecka nu sen i början på sommaren.. så lätt för att få mjölkstockning har jag ju. 
  • Maria 164

Det finns de som kan handmjölka ur några droppar istället, själv tyckte jag det var svårt och konstigt men jag hade å andra sidan tur att komma överrens med en billig handpump från babyproffsen - inte så att jag på långa vägar hade kunnat föda upp ett falskbarn, men så pass att jag klarade min egen hälsa i perioder av kris.

• bf2014

Nu har det gått en v sedan sista amningen i söndags. Blev tvungen att få bebisen till att lätta på trycket i onsdags men då tog han bara det yttersta, ingen utdrivningsreflex kom i gång. I går började brösten bitvis mjukna, men är stenhårda precis där det alltid blev mjölkstockning tidigare och idag är det ett faktum att båda brösten är stockade och det gör så in i helvetes ont!! Värker hela tiden och gör ont bara bh-n nuddar. Vad gör jag nu? Amma har varit det enda som hjälpt tidigare, vilket ju är uteslutet nu..?!

• bf2014

nu äntligen är amningen över och brösten är mjuka! det som hävde mjölkstockningarna de sista dagarna var vitkål!! fattar inte varför jag inte testat det tidigare. märkte skillnad redan efter ett par timmar.

summa summarum, det tog ca 3 veckors nedtrappning av ammande, 1 v utan amning helt, och ytterligare 1-2 v innan brösten blev mjuka som före amning. (det tog alltså inte 14 dagar att avsluta en amning som amningsmottagningen trodde. förstår att det är olika för alla, men man ska nog förbereda sig på att det tar längre tid än vad man tror att sluta amma..)

phu!! jag är så lättad över att allt är över och känner mig nu som en ny människa.

Svar på tråden sluta amma, hur länge känns brösten hårda?