• avocado

Vuxenridning...

Hej!

Jag är 40++ och har börjat rida Islandshäst 1 gång i veckan. Jag älskar det!! Det ger mig så enormt mycket. Mitt mål är att längre fram bli medryttare till en islandshäst( medveten om att det är en bra bit kvar dit:) Tänkte höra med er hästkloka människor om tips och råd : hur länge kan det ta innan man kan rida så bra att medrytteri kommer på fråga? Är det bra ide att varva ridskola med privatlektioner?

Tar gärna emot alla tips och råd! :) Och gärna berättelser från er som börjat på samma vis som jag och nu är medryttare .
  • Svar på tråden Vuxenridning...
  • Puella
    avocado skrev 2014-09-14 14:28:57 följande:
    Hej!

Jag är 40++ och har börjat rida Islandshäst 1 gång i veckan. Jag älskar det!! Det ger mig så enormt mycket. Mitt mål är att längre fram bli medryttare till en islandshäst( medveten om att det är en bra bit kvar dit:) Tänkte höra med er hästkloka människor om tips och råd : hur länge kan det ta innan man kan rida så bra att medrytteri kommer på fråga? Är det bra ide att varva ridskola med privatlektioner?

Tar gärna emot alla tips och råd! :) Och gärna berättelser från er som börjat på samma vis som jag och nu är medryttare .
    Hej! Är hästtjej på 21 år :)

Börja rida när jag var 4år men har aldrig riktig tyckt om ridskolor då man "åker häst". Hade kompisar som hade hästar så följde med dom på turer & träningspass på banan vilket gjorde att man fick mer frihet & mycket bättre syn på hur det faktiskt är att ha mer ansvar över din ridning osv :)

Tycker att det är viktigt i början av hästtiden att du får god balans, lär dig grunderna (allt detta är individuellt för hur fort du lär dig och hur säker du känner dig)

Jag började med medryttarhäst i tidig ålder (12 år) och haft flera olika medryttarhästar och foderhästar efter detta. Kan inte beskriva i ord vilken enorm skillnad det är på ridskolehästar och privat hästar.

Du måste känna själv när du tror att du "klarar" av det, det är som din egna häst den/dom dagarna du är där så som att fixa maten, mocka osv :)

Tycker det är sjukt bra om du försöker rida så mycket som möjligt så du kommer in i det :) finns så klart människor som söker medryttre till sin häst och kanske har en till så man kan rida och vara i stallet tillsammans eller att det finns människor att rida med eller nära till hands :)

Kan ge ett tips jag gjorde med mina hästar

Kände igenom hästen med handen innan ridning för att veta om något skulle vara annorlunda, tex svullna ben, skavanker osv.

Lyfte upp hovarna o kände så skorna satt fast & inte glappade. Bra grund :)

Fråga gärna om det är något du undra då det är svårt att bara komma på när det inte är mer specifikt :)
Svar på tråden Vuxenridning...