• hopps

Vill få tillbaka småkalasen.

Vill bara ha små kalas. Där alla barnen får plats kring matbordet, där de kalasar på tårta och diverse och får leka sina egna lekar. Och visa sitt rum ( fast det inte är något speciellt rum utan bara ett vanligt med helt vanliga saker)

Sådana mysiga trevliga kalas jag själv hade när jag var liten. Lite trångt och rörigt men ändå trevligt.

I bland blev jag själv inte bjuden på kalas, men visste ändå att jag var omtyckt. Ibland blev man bjuden och. I bland inte . Inget att göra någon stor sak av . Då blev man bjuden nästa gång i stället. Som vuxen bjuder man ju själv inte alltid alla man tycker om när man fyller år. Och de vet ju att man tycker om dem ändå.

Vart är de kalasen?
    Är det ens okej att ha sådana kalas i dag?
    Barnen har ju en hel hög av dagis kompisar och kompisar utanför dagis. Jag vill verkligen inte hyra en stor lokal för jag tycker känslan försvinner.

Hur gör ni andra som gillar små kalas!

• Svar på tråden Vill få tillbaka småkalasen.
  • Alexi

4 och 5-årskalasen har varit små. Första kompiskalaset vid fyra år kom 5 barn och senast var det femårskalas och ca 8 barn. Förstår inte varför man skulle göra det större. Nu är det sexårskalas i december och lite svårare med urval då hon börjat fklass men vi får väl se hur det blir. Hoppas innerligt att det inte är massa kalas under hösten där hela klassen bjuds för det vill vi inte ha.

• ica

Självklart är det okej att ha de kalas man vill ha.

• sextiotalist

Jag hade bara små kalas för min grabb, dvs inte mer än vad vi kunde hantera där vi bodde. 
    Men jag vet att de kalasen var superpoppis, barnen började fråga mig (och grabben) långt innan han fyllde år när han skulle ha kalas, för de verkade gilla konceptet

• Alexi

Det är ju mycket mer personligt med 5-10 barn som barnet verkligen känner och hemma och med fokus på födelsedagsbarnet framför kalas med 20-30 barn på ett lekland bland alla andra som är där.

• ladysoul77

Den pressen har jag aldrig känt! Våra barn har bara bjudit de som de verkligen leker med. Jag kom ihåg ett kalas när jag fyllde 7 eller 8 då vi bjöd hela klassen (tillsammans med en kompis). Det blev hur stissigt som helst! Jag minns att det bara kändes överväldigande! 

Alla har inte ekonomiska förutsättningar att bjuda supermånga heller. Tycker man kan vara solidarisk med de familjerna så de inte ska känna pressen att behöva bjuda 30 ungar. 

Som tur är verkar mina barns vänner lägga "ribban" på ungefär samma nivå. 

• Gladskit

Jag har en åttaåring och där vi bor har kalasen också växt vartefter barnen blivit äldre. Det är många som bjuder hela klassen. Men helt ärligt, varför bry sig om hur andra gör? Livet är inte rättvist.

När min son fyllt år har han fått bjuda som mest 6 barn om jag tänker efter bakåt. Så att de ryms kring ett bord, precis så som du skriver TS
    Och han har varit nöjd varenda gång. Så för hans skull spelar det ingen roll verkar det som.

Jag har varken lust eller utrymme att ordna jättekalas för x antal barn som bara springer runt och varav min son kanske leker med 1/4 av barnen till vardags.
    Föräldrar som har den möjligheten får gärna göra så men det beslutet ska man fatta själv, helt utan förväntningar för framtiden.
    Dvs man ska inte gå runt och förvänta sig sedan att ens barn ska bli bjudet på varenda kalas.

Det är samma som med bröllop. Även där har alla sina förutsättningar och alla måste få göra som de vill.

• glassen

Jag tycker det är helt ok med små kalas när barnen är små. De trivs ändå bäst med färre barn omkring sig och alla kan leka tillsammans.
    Bekymret när barnen börjar skolan är att det oftare blir mer uppdelat och alla barn kanske inte är lika populära. Om man inte bjuder alla barn eller de av samma kön i alla fall så finns risk att det är något barn som aldrig blir bjudet på något kalas. Så på lågstadiet tycker jag det är bättre med större kalas. När barnen blir större måste de väl få styra mer själva och kanske inte vill ha kalas alls längre.

Svar på tråden Vill få tillbaka småkalasen.