• tjejenA

varför blir jag drabbad?

Hej alla! Min sambo har ett barn och barnets mamma sa att jag måste också betala för dagisplatsen. Det sägs tydligen att om man är sambos så går dom på våra inkomster så då kommer vi få betala mer än vad hon gör. Och i detta fallet så tjänar jag mer än vad min sambo gör...varför ska jag bli drabbad?

• Svar på tråden varför blir jag drabbad?
  • cosinus

Klart du inte behöver betala.

Men din sambos avg kan säkert baseras på hushållets inkomst så han får förmodligen högre avgift av att ni är sambos. Det sparar han gissningsvis igen på att ni är två som delar på hyra och andra fastna kostnader.

• mammalovis

Förskoleavgiften  baseras på hushållets inkomst, så DU är skyldig till att förskoleavgiften blir högre för den som betalar den, men som någon skrev, så blir ju alla bostadskostnaderna lägre när man delar bostad, så ni vinner nog totalt sett ändå.

• Brumma

Det är ju inte du som betalar, utan pappan - så du blir inte "drabbad" (såvida ni inte har gemensam ekonomi, men det är ju ett val ni gör själva).

Som ovanstående skriver är det hushållets inkomster som räknas. En ensamstående förälder har hyra samt andra utgifter själv, en förälder som har sambo delar på hyra samt andra fasta kostnader - alltså får mer pengar över och kan betala en högre förskoleavgift.

• tjejenA

Jaha så det är så det är. Låter ju mer logiskt. Tack för svaren

• Brumma
    Hallonbåt02 skrev 2014-09-12 20:13:17 följande:

Du har inga skyldigheter såvida du inte tänker adoptera  barnet.

Skulle de gifta sig och/eller skaffa gemensamma barn blir hon dock försörjningsskyldig mot barnet ;)

Men i nuläget så har du rätt :D
  • Brumma
    tjejenA skrev 2014-09-13 07:49:15 följande:

Jaha så det är så det är. Låter ju mer logiskt. Tack för svaren

:D

Det finns ofta en logik bakom men läggs det fram på det sätt du beskriver går logiken förlorad ;)
  • Hallonbåt02
    Brumma skrev 2014-09-13 08:14:29 följande:
    Skulle de gifta sig och/eller skaffa gemensamma barn blir hon dock försörjningsskyldig mot barnet ;)

Men i nuläget så har du rätt :D
    Visst har jag det ;D
Svar på tråden varför blir jag drabbad?