• skruttis77

    Beslutsångest om kopparspiral

    Hejsan alla,

    Jag har fått beslutsångest, jag fick barn för 12v sedan och har börjat tänka på vad man ska ha för prev medel.

    Jag hade bestämt mig för att prova kopparspiral för minipiller verkar ge blödningtrassel och humörbiverkningar och påverkan på sexlusten, rätta mig om jag har fel.
    Sen råkade jag läsa i en bok idag om kopparspiral och då lät nackdelarna så himla läskiga, bla risk för utomkvedshavandeskap, missfallsrisk, risk för sterilitet (pga av infektionsrisken antar jag) + de vanliga mer mens och mensvärk.

    Innan jag dumt nog råkae läsa detta så tyckte jag att spiral skulle vara ett bra och skonsamt prevmedel ( att man fick behålla sin sexlust, har ätit ppiller tidigare) att kroppen skulle funka som vanligt. Jag kanske funderar för mkt.

    Nu vet jag inte hur jag ska göra? Ni som fått barn, hur länge väntade ni med att sätta in spiral efter förlossningen?

    MVH skruttis

  • Svar på tråden Beslutsångest om kopparspiral
  • Trakka

    Jag hade kopparspiral i ganska många år efter att jag fick min dotter och den enda nackdelen var att jag fick kraftigare mens. Funkade gjorde den också. Jag blev inte med barn, men steril blev jag inte, väntar barn nu igen. JAG rekommenderar den. Hormoner är inget att leka med tycker jag.

  • anna68

    Jag har haft kopparspiral i många år....i 10 år före jag fick mina barn, och i 6 år mellan barn nr 2 och nr 3. Tycker det är jättebra, har aldrig haft några problem! Ska snart få en insatt igen.

  • Malin L

    Jag har hormonspiral nu, har haft den i ca 1 månad. Jag mår jättebra av den. Klarade inte av p-pillerna ( fick ettt sånt fruktansvärt humör). Och så får man ingen mens av denna. Hur bra som helst!

  • helene306

    Jag satte in kopparspiral nu innan jul, ca 8 månader efter förlossning. Provade Cerazette, och blev knäpp, slutade direkt. Jag ville sätta in spiralen tidigare men med olika samtal med olika bm så tyckte de jag skulle vänta tills jag ammat färdigt. det finns en liten risk att man perforerar livmodern vid insättning om man ammar, MEN de mäter innan insättandet!

    Jag är jättenöjd med spiralen! Var själv orolig innan, med mensvärk och hur mycket man kommer blöda. Har ingen mensvärk och blöder bara lite mer. Inga störtfloder som jag förväntat mig Kopparspiralen är ju gratis, så skulle du inte vara nöjd är det bara att ta ut den och du har inte förlorat en förmögenhet.

    Heléne

  • sandy07

    Hej! Jag hade kopparspiral och hade mellan mlödningar hela tiden. När jag och min sambo skulle ha 6 så kännde han trådarna, och det var inte så skönt för han eftersom dom känndes som nålar sa han. Jag ringde till BM och hon tyckte att jag skulle ta nått annat p-medel eftersom jag hade mellanblödningar. Och så fick jag mycket kraftigare mensblödning så jag började andvända p-piller i stället. Men det där är ju upp till var och en vad dom tycker känns bäst.

  • LillaMy78

    Har oxå kopparspiral, enda nackdelen VAR att jag hade små mellanblödningar 8 mån i sträck efter insättandet! Har varit bra från dessa 2 mån nu.
    Blöder kraftigare vid mens, men det står jag ut med, bara jag slipper hormoner!
    (Gubben känner INTE av trådarna vid samlag...)

  • skruttis77

    Varför får man mellanblödningar egentligen? det finns ju inga hormoner som spökar.

    Jag kan stå ut med lite mer blödninsmängd men jag vill inte ha så mgn fler dagar mens.
    Jag har inte satt in någon än, men jag har känt på en kopparspiral och trådarna var ju väldigt mjuka så jag tycker inte att sin man borde ha besvär av trådarna.

    Jag hade som sagt bestämt mig för koppar, men nu blir jag lite tveksam. Jag tycker det skrivs om läskiga biberkningar + att många verkar ha blivit gravida iallafall??? Jag vill absolut inte bli gravid, man vill kunna lita på den prevmetod man har.

    Det kanske är lika många som blir gravida av ppiller, och om man läser bipacksedeln så är det oxå ganska läskiga biverkningar.

  • helene306

    Kopparspiral är säkert till 99% vad jag har hört. Gravid kan man ju bli av alla p-medel... Att vissa får mellanblödningar med koppar kan bero på att den inte passar personen i fråga helt enkelt. Spiralen ska ju inte finnas i livmodern. Av bm fick jag förklarat efter insättandet att "livmodern kommer nu jobba för att stöta ut den här främmande kroppen, därav att man blöder efter insättandet och man kan få som kraftig mensvärk" Jag hade ingen värk efter insättandet. slutade "blöda" (hade bara som flytningar) 2 dagar senare. Trodde jag skulle blöda minst 1 vecka, det sa bm brukar vara vanligt. Av hormonspiralen har man oftast mellanblödningar innan mensen försvinner.

    Jag blöder inte mer än vanligt och 5 dagar, precis som innan. första mensen efter insättandet blödde jag mer, men inte denna gång. det kanske varierar? Bara jag slipper mensvärk så är jag glad! och det har jag inte haft några problem med! Min sambo har inte känt av trådarna. Skulle killen känna av dom får man gå tillbaka till mvc så kortar de trådarna lite. De ska vara 2-3 cm långa.

    Jag var oxå väldigt tveksam innan insättandet. Just säkerheten har jag aldrig oroat mig för, mer hur mycket blöder man? hur länge? mensvärk? gör insättandet ONT? uttag? Jag vet ju inte hur min kropp kommer reagera, så jag satte in den, och tänkte som så: skulle den inte passa mig, tar jag ut den. Nu ångrar jag bara att jag inte stod på mig och satte in den tidigare... P-piller kommer jag inte äta. Jätteskönt att slippa ta piller! Har provat så många sorter och blivit konstig och fått biverkningar på alla sätt, så nu får det vara nog

    Lycka till!

    Heléne

  • skruttis77

    Hej Helene, om det funkar som för dig så verkar kopparspiral vara ett jättebra prevmedel. Så skulle jag vilja att det blev! Men det är väl ingen ide att oroa sig innan man provat. Jag är orolig för samma saker som du var, plus att jag absolut inte vill bli gravid igen ännu. Men är den till 98-99 proc säker så är det ju ingen skillnad mot ppiller som för mig annars är alternativet. Men jag skulle vilja ha ett säkert hormonfritt prevmedel och nu när jag fått barn så finns ju spiral som alternativ.

    Hur lång tid efter förlossningen väntade du med att sätta in spiralen?

    MVH skruttis

  • Pelinen

    Jag tar ut min kopparspiral på måndag efter att ha haft mens i 3 veckor...
    Vi skiter i det och försöker bli med barn istället =)
    För övrigt har jag haft mycket mer flytningar sen jag satte in kopparspiralen vilket resulterade i svamp och ja.... Mindre trevlig erfarenhet har jag alltså.
    Men det är ju bara jag!

    Kram

  • helene306

    Hej skruttis!

    Jag satte in spiralen när sonen var 8 månader. Jag ville sätta in den redan efter 3-4 månader, men bm avrådde då det finns liten risk att man perforerar livmodern vid insättandet om man ammar. (berodde på vilken bm jag pratade med när jag ringde, några sa ok, andra avrådde) Många sätter in spiral i samband med efterkontrollen. De mäter livmodern innan och skulle det visa sig att den inte dragit ihop sig till normal strl sätter de inte in spiral.

    Som pelinen skriver är det vanligt att man kan få mer flytningar med kopparspiralen, (har jag läst här på FL)

    Heléne

  • solen13

    Hej!
    Jag hade kopparspiral efter min förlossning, ALDRIG igen säger jag bara. Vist det var jätte bra att inte behöva komma ihåg att ta piller men fy fabian vilken mensvärk och hur mycket blödde man inte sen då, floder.
    Nej, jag bytte efter 6 månader till Mini-P och är jätte nöjd. Inga blödningsproblem, ingen mensvärk, kanon.

  • skruttis77

    Helene:

    Jag har oxå hört att livmodern kan vara för liten pga amningshormonerna därför är det inte säkert att en spiral får plats, så sa min BM men hon sa oxå att man mäter som sagt livmodern innan insättning och är den mer än 6,5 cm så ska det gå. Men kan man fortfarande perforera livmodern även om mätningen är okej?

    Jag frågade även gynläkare i ons och hon sa ca tre mån skulle man vänta ( men jag tyckte att hon drog lite på svaret)

    Det ultimata kanske är att vänta tills man ammat klart, då återgår ju vävnaden till det normala.

    Vad är förresten Mini-P? Någon som vet?

  • Saga å Filippa

    Nu har jag inte läst tråden men....

    Jag har p-plåster, halva hormonmängden mot p-piller, hur smidigt som helst !

  • helene306

    Skruttis:

    Jag fattade på bm som satte in spiralen att risken för perforering är om livmodern INTE dragit ihop sig. Annars ska det inte vara någon fara. Visst är det bäst att vänta tills man ammat färdigt, men det är ingen fara att sätta in det tidigare. Bm vet ju bättre än en annan

    heléne

  • Sofia 117

    Hej
    En fråga på typ samma ämne men inte riktigt. Jag undrar om det är någon där ute som har spiral och vet hur känskigt det är med trådarna och ungefär hur långa de ska vara?

    Jag fick min insatt för en vecka sen och hade lite ont ett par dagar men blödde knappt något och har inte direkt ont nu bara hugger till i bland men det kunde det visst göra ett tag efter...
    men.. jag blev osäker idag för det käns som trådarna har blivit en aning längre- ca 3 cm... kan det vara att svullnaden gått ner eller att spiralen har sjunkit en aning? Befinner mig på resande fot för jobbet och kan inte gå tillbaka till min BM fören om flera veckor. Är det normalt att den rör sig lite eller ska den sitta fast exakt på samma ställe hela tiden? Hur känskiga är trådarna när man använder tampong i framtiden? Har inte gjort det nu för det avrådde BM mot men vill gärna kunna använda tamponger längre fram.

    Supertacksam för svar

  • Natashagul
    Jag tog ut min kopparspiral i november/december 2014. Hade haft jätteont i ländryggen i ett halvår som bara blev värre trots att jag yogade och gick till naprapater och kiropraktorer. Frågade min läkare om det kunde bero på spiralen men hon sa "nej." Bestämde mig för att ta ut den ändå men barnmorskan fick inte ut den. Den hade vuxit fast i min livmodersvägg och jag var tvungen att gå till en gynekolog som tillslut fick ut den genom att rycka hårt. Hade han inte fått ut den hade jag fått operera bort den. Jag skulle inte rekommendera spiral!
Svar på tråden Beslutsångest om kopparspiral