• curlingpappan

Månadspeng eller inte

Hej allihopa!
    Jag har en liten fråga gällande månadspeng eller inte.......
    Vi har två barn, dotter på 19 år och son på 16 år.
    Nu gäller det dottern, hon pluggar på högskola, bor hemma men betalar ej hem, hon har bidragsdelen från csn, hon har tillgång till bil genom oss, betalar ej bensinen, hon har ett extra jobb där hon tjänar egna pengar, vi betalar hennes mobilläkning.
    När går då gränsen för att hon inte ska få månadspeng? Vi tycker det är nu. Har hon så mycket "gratis" och dessutom tjänar egna pengar så "behöver" hon inte månadspeng. Summan hon fått är i sig kanske inte så stor, hon har fått 450:- per månad. Vad säger ni föräldrar i vårt avlånga land?

• Svar på tråden Månadspeng eller inte
  • faithfully

Om hon jobbar och får bidrag kan hon betala allt själv, mobil, mat, litteratur och bensin också. Låna ut bilen och låta bo gratis kan man acceptera om det är under studier - tycker jag. Allt annat ska man betala själv för att inse hur verkligheten ska se ut.

Hoppas du skämtar...

• curlingpappan

Nej jag skämtar inte.....tyvärr. Vi som föräldrar har kanske skämt bort barnen under lång tid... Vi har satt ner foten nu med resultat att dottern lämnade matbordet mäkta irriterad. Vi båda föräldrar är rörande överens om att hon faktiskt glider för lätt in i vuxenlivet just nu. Vi anser att månadspeng oavsett storlek inte behövs när hon har så mycket "gratis".

• faithfully
    curlingpappan skrev 2014-09-11 23:17:06 följande:

Nej jag skämtar inte.....tyvärr. Vi som föräldrar har kanske skämt bort barnen under lång tid... Vi har satt ner foten nu med resultat att dottern lämnade matbordet mäkta irriterad. Vi båda föräldrar är rörande överens om att hon faktiskt glider för lätt in i vuxenlivet just nu. Vi anser att månadspeng oavsett storlek inte behövs när hon har så mycket "gratis".

Jag slutade få månadspeng när jag var 14 ungefär. Då fick jag hela barnbidraget och så fick jag hålla mig med det.

Det handlar inte ens om att sätta ner foten. Det är en myndig person som får ta ansvar själv. Tycker ni ska dra in på mer!
  • Topcom

Månadspeng fick man ju när man var 15.. :/ låt henne betala själv, hon är vuxen nu!

• Gizmo

Er dotter kommer få en chock när hon flyttar hemifrån eftersom hon har allt serverat. Vilken service, gratis bil & bensin, gratis boende & mat, osv.

Eftersom hon tjänar egna pengar behöver hon inte månadspeng, hon är dessutom myndig. Hur mycket tjänar hon på sitt arbete? Hon borde betala hemma också bara en symbolisk summa så att tjejen förstår hur det är att vara vuxen! 

Svar på tråden Månadspeng eller inte