• Vokalissan

Syskonvagn vid 0 och 2,5 år?

Tösen kommer vara 2.5 när nästa är beräknad att komma. Hur har ni gjort ni som har samma skillnad? 

Har ni skaffat syskonvagn? Räckt med ståbräda? 

Så svårt att veta vilket behov hon kommer ha då, men nu sover hon gärna middag i vagnen när hon är hemma, plus att hon älskar att åka vagn. Går givetvis också men blir trött ofta.

Funderar på en donkey duo som man även kan använda som mono när storasyster inte behöver åka längre. 

• Svar på tråden Syskonvagn vid 0 och 2,5 år?
  • mammalovis

Mina har samma åldersskillnad. Vi testade ståbräda först, men med en trotsig unge blev det bara jobbigt. Nu är den äldsta 3,75 år och vi använder syskonvagnen dagligen. Den äldsta går en del, men blir trött eller surar ihop mellan varven och då är vagnen perfekt. Nu har hon börjat kunna cykla, men det tar 20 minuter till förskolan. Nu när jag börjat jobba och har mer tider att passa har jag inte vågat chansa, då hon orkat sämre efter första gången.

• Paincake

Vi köpte ett begagnat åbäke från blocket för att se om behovet av en syskonvagn fanns. Tanken var att om vi kände att vagnen var oumbärlig, investera i en ny och smidigare. Kände vi att vi klarade oss utan den så kunde vi sälja den vidare utan att förlora pengar.

Efter att ha använt vagnen kanske en handfull gånger under en tremånadersperiod så sålde vi den vidare för en femhundring mer än vad vi gav för den.

• LSalander

Jag har 2 år mellan mina barn och har inte haft syskonvagn. Ståbräda till stora har funkat bra. Jag hade tänkt att ta stora i sittvagnen o lilla i sjal om det nån gång behövdes, men jag tror att det var bara något enstaka tillfälle som detta hände. Sen beror det ju på hur barnen är och om de gillar vagn/sjal/ståbräda öht.

• jennyz

Vi har fyra år mellan våra tjejer, började med ståbräda, det gick jättebra kortare sträckor som tex till förskolan, men att fara på öppna förskolan var drygt, 25 min promenad, och vi har varit där varje vecka så vi köpte en begagnad babytravel på blocket, har varit supernöjd, och glad att vi köpte den!

Om du vill köpa en donkey så kolla på blocket, jag tycker de är fina, men sitsen är smalare än de flesta vagnar jag sett på, så jag vet inte hur stora barn som ryms... I övrigt har vi en bugaboo Buffalo, vagnen är jag jättenöjd med!!

• faithfully

Vi har två år mellan våra och vi visste inte hur stort behovet skulle vara eftersom vår äldre går väldigt mycket. VI är ute väldigt mycket och har hund.
    Vi köpte en jättebillig på halva priset på internet.

Det visar sig att vi använder syskonvagnen 1-2 ggr per dag.

Jag tycker det är perfekt för jag kan gå en längre sträcka till tex en större lekpark och medan bebisen sover vidare i vagnen kan jag leka med den större.
    Dessutom älskar den äldre att hålla handen i vagnen vilket går super för han sover bra ändå.

Vi har 3 kilometer till förskolan så jag går med dem i vagnen och då kan storasyster sitta och fika under tiden, äta frukt mm. Kanske lite svårt på ståbräda...

Men som sagt vi är ute ganska mycket.

• isolande

1 år och 10 månader mellan våra, men vi använde syskonvagn ett fåtal ggr fram till att stora var kanske 2,5 då vi sålde den. Ståbräda var/är kanon trots att hon är en riktig latmask. Åker vi på utflykt hela familjen har vi en paraplyvagn till stora ist.

Man ska inte glömma att en syskonvagn med två barn i är rätt tung efter ett tag, och är man två vuxna är det bättre att fördela ut vikten Glad

• Frida8311

Jag har 2,5 år mellan mina äldsta och vi satsade på en ståbräda men den användes bara några få gången! Stora killen gillade att gå själv så så fick det bli.

• Sade

Jag har två år och fyra månader mellan barnen. Vi har en ståbräda och den gillas av det äldsta barnet.

Vi tänkte att vi börjar med ståbrädan och köper en syskonvagn om vi märker att vi behöver en. Det har nu gått fyra månader och jag har inte saknat syskonvagn en endaste gång.

Svar på tråden Syskonvagn vid 0 och 2,5 år?