• ALLIEVERDO

Har jag rätt att ångra min nyköpta mobil om jag öppnar förpackningen och testar?

Hej,
    Jag blir lite förvirrad och irriterad på lagen.
    Vad gäller egentligen?
    Jag köpte precis en mobiltelefon och elgiganten säger att jag får lämna tillbaka den inom 30 dagar. MEN oöppnad förpackning.

Enligt lagen har man ingen ångerrätt i vanliga butiker, men tex vid nätköp. Så alltså var det en nackdel att köpa i butiken direkt?? Dåligt..

Sen står det att man har rätt att testa varan.
    Så då undrar jag. OM butiken har gått med på 30 dagars ångerrätt, ska då inte den regeln gälla över där..att man faktiskt har rätt att öppna och titta?

Självklart utan att ändra i inställningar eller lägga in saker. Men kunna starta, kika kameran, menyer osv

• Svar på tråden Har jag rätt att ångra min nyköpta mobil om jag öppnar förpackningen och testar?
  • SoStylish

Tror inte att du får bryta förpackningen oavsett var du köpt den. Då är ångerrätten förbrukad.

• fiddeification

Fungerar väl som öppet köp, man får väl inte lämna tillbaka en använd tröja utan lappen kvar? Jobbar själv i elektronikbutik och vi får inte sälja en bruten förpackning till fullpris vilket innebär att vi skulle gå ganska rejält back om man fick lämna tillbaka använda varor. I det flesta fall finns ju dock demo-ex av telefonen i butiken för att kunna pilla och testa.

• Nyfikna72

Det lär väl kanske vara nå speciellt med telefoner? Vanliga elektronikvaror typ tv och sånt har jag då köpt, testat och lämnat tillbaks.

• Palle C

Var står det att man får testa det man köpt på distans. Det betvivlar jag att det är så

• viseversa

Nej du får inte bryta förpackningen till en telefon för då får du inte byta den. Dom var VÄLDIGT tydliga med detta när jag köpte min iphone5s.

• Palle C
    fiddeification skrev 2014-09-11 18:58:02 följande:

Fungerar väl som öppet köp, man får väl inte lämna tillbaka en använd tröja utan lappen kvar? Jobbar själv i elektronikbutik och vi får inte sälja en bruten förpackning till fullpris vilket innebär att vi skulle gå ganska rejält back om man fick lämna tillbaka använda varor. I det flesta fall finns ju dock demo-ex av telefonen i butiken för att kunna pilla och testa.

Ja jag håller med

Jag förstår inte alls hur man kan ångra köp och lämna tillbaka när man provat dem hemma. Vad vill de kunderna ska hända med varan då? De hade säkert inte själva velat köpa en som är provad så den måste rabatteras och pengar går förlorade för att någon är velig??

Försöka pruta är en sak men lämna tillbaka provade saker är brist på respekt och på gränsen till oärligt.

Jag skulle inte vilja ha en flickvän som ägnade sig åt det systematiskt, det är helt enkelt inte sjysst och ansvarsfullt beteende
  • Schack73

Om du köper en vara i en butik är det Konsumentköplagen som gäller så det är ingen nackdel att handla i butik. I ditt fall är det väl paragraf 45 som gäller MEN säger butiken att varan måste vara oöppnad för återköp är det det som gäller. Cause closed.

• snedtak

Som sagt är det två olika lagar som gäller.

Köper man något på internet är det distansköplagen som gäller. Man får då ångra köpet innan 14 dagar. Däremot får man inte öppna varan, utan tanken bakom lagen är att man är mer "utsatt" i hemmet och inte ska tvingas in i ogenomtänkta köp genom hemförsäljning.

Öppet köp är helt frivilligt för butiken att ge, så de behöver inte ens låta dig lämna tillbaks en oöppnad förpackning om de inte vill.

• sportpappa

Om du köper i butik så bestämmer butiken reglerna. Vid öppet köp ska varan i regel återlämnas i samma skick som när du köpte den. Du får alltså inte öppna den. Om du vill undersöka varan så gör du det i butiken på något av de demoexemplar som bör finnas.

Om du köper via nätet så gäller distansköplagen och då får du undersöka varan, men vid retur ska den vara i väsentligen oförändrat skick annars kan du få stå för värdeminskningen. 
    I år tillkom några förändringar kring formuleringen kring "väsentligen oförändrat skick" som kan vara värt att kolla upp om man nu vill returnera något enligt distansköplagen.
    För just en mobiltelefon så tycker jag att man ska låta all skyddsplast sitta på. Innan retur så bör man göra en fabriksåterställning om man startat upp den.
    Tänk själv hur du skulle vilja att din nya mobiltelefon ska se ut när den kommer. Skicka tillbaks den i det skicket.

• Palle C

Vem köper en mobil och sen lämnar tillbaka den igen? ? Varför liksom ?

Svar på tråden Har jag rätt att ångra min nyköpta mobil om jag öppnar förpackningen och testar?