• Anonym (Framtida mamma)

Jag får inte flytta av pappan till barnet!!!

Jag och pojkvännen planerade att flytta till Paris. Vi hade båda fixat jobb och allt var klart när han plötsligt bara dumpade mig från ingenstans. Jag fick snabbt reda på att det handlade om en annan tjej, (men det hör inte riktigt saken till.)
    Hur som helst, en månad senare fattar jag att jag är med barn och ber om att träffas. Vi ses och jag släpper bombem. Vid detta läge har jag också bestämt mig att jag tänker behålla det. Han säger att han inte vill veta av det så efter mycket om och men jag accepterade att jag lär få leva ensam med barnet. Min ex pojkvän ville inte ens längre till Paris utan ville stanna hemma i Sverige med sin nya tjej. Fine liksom.
    Däremot har jag fått reda på att en gammal barndomskärlek bor numera i Paris  sedan ett par år tillbaka. Vi har haft kontakt och jag vet nu att han har känslor för mig och vill gärna ses när (om) jag flyttar dit. Jag har alltid haft en "soft spot" för honom och skulle glädjeligen "leka familj" med honom. Han skulle säkert bli en jättebra fader till mitt barn, vilket han uttryckt sig vara bekväm med och faktiskt se fram emot om jag kommer dit. Självklart är han inte anledningen till att jag vill dit utan det är jobbet och hela staden i sig. Ett annat liv än trista Sverige.

Probelemet är att nu när min kille fått höra om att jag har en eventuell relation där är han alldeles ursinnig över att jag ska ta hans barn till Paris så att han inte kan få umgånge med det. Han vill plötsligt ha umgänge men vill inte flytta dit.
    Att jobba med detta jobb som jag fick i Paris har varit en dröm, och även att bo där. Jag ser rena drömmen framför mig och nu vill mitt ex krossa det genom att jag måste enligt honom bo kvar här eftersom att han vill ha gemensam vårdnad nu.
    Så jag vänder mig till er för att fråga vad han har rätt till? Mina banor är att jag sticker dit inom en månad och det betyder att min dotter kommer födas i Frankrike. Kan han förbjuda mig och min dotter att bo där? Han påpekar att han ska ha mer rätt eftersom att dottern är "svensk" och att han kan stämma mig på hela vårdnaden!!!

• Svar på tråden Jag får inte flytta av pappan till barnet!!!
  • Anonym (Mamma)

Ni är ju inte gifta så automatisk kommer du få ensam vårdnad om barnet, så du kan gott allt flytta.. Han ville ju inte ens ha barnet så. Tänk inte mer på det, du kommer få ensam vårdnad han kan inte komma med nått. Lycka till tjejen håller tummarna för dig.. :)

• Vitrysk hockeyhjälte

Nu stödjer jag inte din sambos beteende alls, det är högst märkligt att han svänger från att inte vilja veta av barnet till att kräva umgänge när han får reda på att det finns någon annan "pappa" i bilden.

Men bortsett från det, livet vänds upp-och-ner när man får barn och du har nu valt att behålla det. Att kombinera det med en flytt till Frankrike, där villkoren för ensamstående föräldrar normalt är betydligt tuffare än här, känns inte riktigt klockrent. Den där drömtillvaron kommer nog inte att bli så drömlik som du kanske tror.

Och vad hade du gjort om den biologiske pappan redan från början insisterat på umgänge med barnet?

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Anonym (Öhh)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-09-11 14:34:06 följande:
    Ni är ju inte gifta så automatisk kommer du få ensam vårdnad om barnet, så du kan gott allt flytta.. Han ville ju inte ens ha barnet så. Tänk inte mer på det, du kommer få ensam vårdnad han kan inte komma med nått. Lycka till tjejen håller tummarna för dig.. :)

Alla som inte är gifta när de får barn får automatiskt ensam vårdnad om ett barn. Du måste vid barnets födelse ange vem som är pappa till ditt barn, det är mot lag att hemlighålla det. Och även om TS i det här fallet skulle försöka så vet ju pappan om att hon är gravid och har uttryckt önskan att vara del i barnets liv, så han kommer ju ge sig till känna om TS nu skulle försöka hålla det hemligt för myndigheterna.

Vet inte hur det funkar med den här Parisgrejen TS, jag ville bara svara ang vårdnad. Rekommenderar att du kollar med en familjejurist vad som gäller.
  • Anonym (Paris)

Är barnet redan fött? Om inte så är det väl bara att flytta INNAN barnet föds. Problem solved. För barnets hemadress blir ju där du bor när barnet föds väl, eller har jag fel?

Anonym (Mamma) skrev 2014-09-11 14:34:06 följande:

Tack så mycket! :)
  • MxMeNow

Du "krossar" dina egna drömmar genom att välja barnets far, som inte vill samarbeta med dig. Vill han ha umgänge ska han ha rätt till det, det har du sett till.

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-11 14:39:03 följande:

Nu stödjer jag inte din sambos beteende alls, det är högst märkligt att han svänger från att inte vilja veta av barnet till att kräva umgänge när han får reda på att det finns någon annan "pappa" i bilden.

Men bortsett från det, livet vänds upp-och-ner när man får barn och du har nu valt att behålla det. Att kombinera det med en flytt till Frankrike, där villkoren för ensamstående föräldrar normalt är betydligt tuffare än här, känns inte riktigt klockrent. Den där drömtillvaron kommer nog inte att bli så drömlik som du kanske tror.

Och vad hade du gjort om den biologiske pappan redan från början insisterat på umgänge med barnet?

Jag antar det men ekonomiskt så har jag jobbat hårt i ett par år så jag tjänar tillräckligt och jag har mycket sparpengar. Är bara 26 men jag behöver inte en partner vid min sida för den ekonomiska biten om det är det du menar. :) Sedan kan jag nog ha låtit lite för "drömmig" i mitt inlägg, men jag ser det som något riktigt positivt, roligt och ett äventyr. Men jag planerar ju dock att bo där permanent.

Jag tänkte efter lite på din fråga och jag svarar att jag hade velat flytta ändå. Förmodligen gjort det också.
    För vi hade ju bestämt det från början. Det var ju våra planer men så dök det upp en tjej här hemma som var viktigare. Och jag är okej med det. Det var givetvis tufft men jag fortsätta följa vad jag drömde om.
    Det låter på er som att det gynnar mig att föda barnet där borta. Men hade det varit annorlunda om jag fött henne här i Göteborg och sedan flyttat dit? Hade pappan kunnat kräva mer då?
    Jag bara undrar, för jag vet att jag kommer föda min dotter i Paris. Men tänker mest på "ifall att".
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Öhh) skrev 2014-09-11 14:39:35 följande:

Alla som inte är gifta när de får barn får automatiskt ensam vårdnad om ett barn. Du måste vid barnets födelse ange vem som är pappa till ditt barn, det är mot lag att hemlighålla det. Och även om TS i det här fallet skulle försöka så vet ju pappan om att hon är gravid och har uttryckt önskan att vara del i barnets liv, så han kommer ju ge sig till känna om TS nu skulle försöka hålla det hemligt för myndigheterna.

Vet inte hur det funkar med den här Parisgrejen TS, jag ville bara svara ang vårdnad. Rekommenderar att du kollar med en familjejurist vad som gäller.
    Man uppger vem som är fadern men kryssar inte i rutan för gemensam vårdnad. Så enkelt är det. Sedan har pappan rätt till umgänge.

Men så länge TS har barnet i magen kan han inte tvinga kvar TS i Sverige och kan inte heller göra det om TS har ensam vårdnad.
  • Anonym (a)

Pappan har rätt att ändra sig och säga att han vill ha gemensam vårdnad och umgänge. Då är det för barnets bästa att det blir så. Det kommer vara brottsligt för dig att flytta utomlands med hans barn utan hans godkännande.

Kan du kanske skjuta upp Paris-resan något år? Tills du haft föräldraledighet i Sverige (hur tänkte du göra i Paris? Använda upp sparpengarna eller dagis när barnet är några få månader gammalt?). Gör allt för att samarbeta med pappan och låt honom ta mycket ansvar för barnet. Kanske han tröttnar då. Eller så blir det så att paris helt enkelt inte är möjligt när du väljer att föda detta barn.

• Anonym (a)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-09-11 15:35:30 följande:
    Man uppger vem som är fadern men kryssar inte i rutan för gemensam vårdnad. Så enkelt är det. Sedan har pappan rätt till umgänge.

Men så länge TS har barnet i magen kan han inte tvinga kvar TS i Sverige och kan inte heller göra det om TS har ensam vårdnad.
    Men han kan väl stämma henne för att få gemensam vårdnad? Och ha god chans att få det.
Svar på tråden Jag får inte flytta av pappan till barnet!!!