• LindaMamman

När lägger sig era 5-åringar?

Vad har ni för sovrutiner på era 5-åringar, helg/vardag? Somnar de själv eller stannar ni tills de sover?

• Svar på tråden När lägger sig era 5-åringar?
  • Whitetrash86

19,30-20 eftersom vi kliver upp 06,30.
    Helger kan det bli 1 timme senare och får sova tills hon vaknar.
    Finns inga andra direkta rutiner.

Jag har aldrig suttit bredvid utan hon somnar lugnt och fint själv.

• Hallonbåt02

Våran snart 4,5 åring lägger sig vid 19.00-19.30 varje dag oavsett om det är helg eller inte  då hon vaknar runt 05.30.06.00  även om man lägger henne senare så vaknar hon som en liten klocka runt den tiden.
    Hon brukar ta sina snuttedjur och säger till oss att hon är trött, sedan läser vi en saga, säger en ramsa och en bön  så somnar hon själv utan att vi behöver vara med henne i rummet. 

• MAN78

Läggning ca 20.30, en stund läsning på det. Han sover i stort sett alltid innan 21.30. Väckning 7.00.

• Coruscant

Min 5-åring får höra en saga vid 19.45, och somnar vid 20.00 och då somnar jag också (som är kvällstrött). Sen vaknar jag 6.45 och 5-åringen 7.30 till vardags - vi vill båda sova ganska mycket. På helgerna går vi och lägger oss lite senare - om vi orkar, samt sover lite längre (vi förskjuter sovtiden mån timme).

• Flickan och kråkan

19.30-20.00 är vårt mål. Oftast blir det runt 20.00. Vi går upp vid 06.30 oftast. Äldsta börjar skolan 08.00 och vi bor på landet så måst köra en bit för lämning. Har samma rutiner vardag som helg.....och med alla barnen 1 år, 5,5 år och 6,5 år. Jag och deras pappa ligger tillsammans med dem tills de somnar.

• ELLEoClara

Läggning 19.30 -20 om det är dagis dag efter, annars när hon är trött men senast 21.30.

Ligger kvar tills hon somnat.

• PrinsessanLeia

Min femåring går upp runt 6:45 vardagar och somnar kring halvåtta-åtta. Nu har hen varit krasslig och somnar en halvtimme tidigare. Mitt äldre barn är inte alls lika sömnkänsligt och somnade lite senare i den åldern

• PrinsessanLeia

Glömde, vi brkar läsa i sängen och sen somnar hen själv, ibland ligger vi brevid när vi upplever att det finns extra behov av närhet eller när hen är väldugt uppe i varv. Det är härligt att få ligga brevid ibland för barn som slappnar av och somnar tätt intill är bland det underbaraste som finns.

• idis78

Sonen blir 5 i januari. Somnar mellan 19.15 och 19.45. Vi läser först, sedan ligger vi bredvid tills han somnar.

Han vaknar mellan 5.30 och 6.15.

Kör samma tider alla dagar. Detta eftersom han alltid vaknar väldigt tidigt.

• Tow2Mater

Läggdags vid 8, sen läsa två bocker. Lyssnar på musik själv i sängen tills han somnar nån gång innan 9. Väckning 6.30 vardagar.
    Fre och Lor får han vara uppe till 9 eller 10, ibland blir det även längre beroende på vad vi gor.

• Mamma till 3 M

18:30-19:00 o får slitas upp ur sängen 06:30 på vardagar.. Df den tidiga läggningen.. Helger 19-19:30 om vi är hemma.. Är vi borta så brukar vi ha som mål att sitta i bilen till 20 o så somnar barnen efter en stund :) våran 5åring gillar att sova :)

• Neithotep
    MAN78 skrev 2014-09-10 21:40:50 följande:

Läggning ca 20.30, en stund läsning på det. Han sover i stort sett alltid innan 21.30. Väckning 7.00.

Så ser det ut hos oss med, på helgen är det olika beroende på vad vi gör och oftast tar hela familjen sovmorgon till 8-9 då.
  • Vinterankan

Hon somnar runt 21 och väcks 6.30, somnar hon innan 21 så brukar hon vakna av sig själv strax efter 6. På helgerna är det olika. Om vi inte gör något särskilt så lägger hon sig 1-2 timmar senare och kan vakna när som helst mellan 6 och 11.

• rocky road

4-åring och 6-åring som lägger sig samtidigt. Kl 19 om vi ska upp kl 6-7. Kl 20 om vi är lediga dagen efter.

Jag ligger kvar en stund tills 4-åringen somnat.

• Den och den

Min tjej är 4,5 och lägger sig 19.30-20. På vardagar går vi upp 5.50. På helgen studsar hon själv upp 6.30 :)

Jag går med båda tjejerna in till sängen (dom delar sovrum, stora är 8,5). Stoppar om dom, säger godnatt osv. Går ut ur rummet och sen somnar dom.

Svar på tråden När lägger sig era 5-åringar?