• mamsen4D3

underhållsstöd

Hej,
    Jag har lite frågor till er ang underhållsstöd.
    jag och barnens pappa är separerade sedan flera år tillbaka. Idag är barnen 10 resp 11 år. Vi har under hela tiden levt i växelvis boende och delat på alla kostnader kring barnen. Inga konstigheter. för ett år sedan så var jag tvungen att flytta pga bostadsbrist och det resulterade i att pappan fick vardagar och jag helger plus lov/röda dagar etc. Allt för att komma ett så nära växelvis boende som det bara går med barn i skolålder med skolgång i pappans kommun. 
    Det tog bara några veckor för honom, att utan att prata med mig för att hitta en lösning för den ekonomiska biten, ansöka om underhållsstöd. När han sökte det då så var inte umgängesbilden klar och han hade av naturliga skäl fler övernattningar och fick då detta beviljat och så även båda barnbidragen.
    Nu har vi sedan några månader tillbaka (3/4-14) satt ett umgänge som ser ut att vara bra för barnen och fungerar för oss. Jag och barnen har tillsammans enl detta 145 övernattningar/år. (jobbar för att få fler dagar, som även barnen vill, men pappan är inte så samarbetsvillig) Med tanke på att jag har barnen endast vid lediga dagar så varierar övernattningarna/månad. Har läst mig till att om jag skulle söka underhållsstöd vid växelvis boende så måste jag ha barnen hemma minst 12 dagar/månad.  

Fråga 1. kan man slå ut antal övernattningar/år eller stirrar man blint på att det måste vara per månad? (jag har som det ser ut just nu 4 månader av 12 strax under dessa "12 dagar/månad". resten över. 

Fråga 2.
    hur mkt ska han stå för när han nu erhåller underhållsstödet och båda barnbidragen? Mina barn har inte fått ta del av dessa pengar hemma hos mig på något sätt, då han anser att det är hans pengar. 
    han står inte för en krona hemma hos mig. Ska ju tilläggas att jag helt saknar inkomst och har väldigt tufft. (Men har en fantastisk sambo som ställer upp med sin inkomst för både mig och barnen tills mitt nystartade företag genererar inkomst)

Fråga 3. 
    Vad krävs för att jag och barnen ska få halva barnbidragen? räknas det på övernattningar? OM man får detta underhållsstöd ligger det även som stöd för att jag och mina barn då skulle få halva barnbidragen?

skulle vara oerhört tacksam för svar från er. Känns lite som att jag inte har rätt till någonting

• Svar på tråden underhållsstöd
  • Försäkringskassan

Hej! 

När man tittar på om det är ett växelvis boende så slås dagarna ut över året.

Man beräknar den dagen som barnet vaknar hos dig på så om barnet är hos dig fredag, lördag och söndag så räknas detta som två dygn.

Det finns inget allmänt svar på när det är växelvis boende utan man gör en bedömning för varje ärende.

När barnen är hos dig har du möjlighet att göra ett avdrag på det underhållsstödet du betalar.

Avdraget är 1/40 av den summan du betalar per månad.

Betalar man 1273 kronor delar men den summan med 40 och får då föra ett avdrag på cirka 32 kronor per dygn som barnet bor hos en.

Om man har en dom eller avtal på hur barnet ska bo så kan man göra en anmälan om nettoberäkning för att minska det underhållsstöd man betalar.

Du kan läsa mer om avdrag och nettoberäkning i dessa faktablad. 

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/59f3fdd7-b187-479e-80a3-f1ca1c7ef6de/ff_us_4079c_underhallsstod_avdrag_nar_barnet_bor_tillfalligt_hos_dig1301.pdf?MOD=AJPERES

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/0022dfaa-91fe-4c2d-ab85-ce503f992467/4079-E-underhallsstod-nettoberakning.pdf?MOD=AJPERES

För att få halva barnbidraget så ska barnen bo växelvis samt att man är vårdnadshavare.

Bedömningen om barnet bor växelvis görs på samma sätt på underhållsstöd som på barnbidrag.

Vill du anmäla till Försäkringskassan att barnen bor växelvis kan du kontakta oss på 0771-524 524.

Hälsningar 

Barbro, handläggare

Svar på tråden underhållsstöd