• Anonym (fundersam)

SGI 76%

Hej jag jobbar heltid 100% men jobbar nu 75% och 25 % föräldraledig,. Jag måste ta minst 1,25 dagar per vecka för att behålla SGI, Om jag vill spara föräldradagar. DÅ kontaktar jag min arbetsigivare och säga att jag vill jobba 75%, inte 100 %. inte ta 25 % föräldraledig. om de godkänner det. då ska jag eller de meddela er FK och tala om jag jobbar 75% så ändrar ni SGI till min inkomst för 75 %? så jag har sparade föräldradagar som är kvar och de är 100 % SGI men de ändrar också till 75% s inkomst eftersom jag jobbar75 %. så jag har SGI som 75% av min inkomst?

Om jag jobbar 75 % i ett år och sen vill jag öka till 100% till vidare då ändrar ni igen SGI till 100% från första dagen jag börjar jobba som 100%?

Vad är det bäst att sänka 75 % och jobba eller ta 75 % och 25 % föräldraledig. Jag som vill spara föräldradagar i framtiden. tänker inte ta  dem nästa år.  mina barn är 4 och 1,5 år

• Svar på tråden SGI 76%
  • Försäkringskassan

Hej!

När du inte längre vill täcka upp med föräldrapenning för att behålla din sgi på 100 % ändrar du din årsinkomst och årsarbetstid till 75 % arbete när du blir hemma t.ex för vård av sjukt barn. I din ansökan om ersättning ändrar du dessa uppgifter.

Enligt föräldraledighetslagen har man rätt att arbeta 75 % hos sin arbetsgivare när man barn under 8 år. Föräldraledighetslagen används endast av arbetsgivare och fackliga ombud.

Föräldradagar som finns kvar efter en sänkt sgi är ändå värda efter din 100 % sgi till dag före 2 årsdagen på barnet. Från 2 årsdagen är föräldradagarna värda efter 75 % sgi om man fortfarande arbetar 75 %.

När man återgår i heltidsarbete igen och det är tänkt att det ska vara så i 6 månader eller mer får man en ny sgi på 100 %.

Vi har inte möjlighet att råda utan det är hur du vill göra.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden SGI 76%