• Anonym (Frugan)

Förskola Bonus? Vad gäller?

Vad gäller när bonusmamma inte jobbar men föräldern? Får barnet vara på förskolan?

• Svar på tråden Förskola Bonus? Vad gäller?
  • Anonym (L)

I vår kommun går de efter vårdnadshavarens arbetstider.

• Lena

Rättsfall har slagit fast att barn ska gå efter föräldrarnas tider. Jag hade dock jämkat och hämtat någonstans mitt emellan.
    Tex
    9-14
    7-14
    9-17
    7-14
    9-14
    Om den andra föräldern skulle behöva ha barnet där 7-17.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Frugan) skrev 2014-09-09 07:12:03 följande:

Vad gäller när bonusmamma inte jobbar men föräldern? Får barnet vara på förskolan?

Ja, det är föräldrarnas tider som gäller. Vissa förskolor verkar ha andra åsikter, men det är inte bonusvuxnas ansvar...
  • Anonym (Frugan)

Okej, lite lyxigt för mig då även om jag helst har bonusen hemma när jag själv är hemma.

Ännu en fråga, en löjlig men vi kör...

Vi har väl rätt att sätta våra egna förskoletider utan att den andra vårdnadshavaren lägger sig i?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Frugan) skrev 2014-09-09 07:45:42 följande:

Okej, lite lyxigt för mig då även om jag helst har bonusen hemma när jag själv är hemma.

Ännu en fråga, en löjlig men vi kör...

Vi har väl rätt att sätta våra egna förskoletider utan att den andra vårdnadshavaren lägger sig i?

Tiderna är baserade på förälderns arbets- och restid.

När barnen är hos pappan är det pappans tider som gäller och när barnen är hos mamman är det mammans tider som gäller.

Vill du ha bonus hemma när du är hemma finns det inget som motsätter sig det, alt kortare dagar.
  • sextiotalist

Det är föräldrarnas (de juridiska föräldrarnas) tider som gäller, i hela Sverige, för alla förskolor (och fritids).
    Sedan finns det inget som hindrar att barnet går kortare tider.

• Anonym (Frugan)
    Anonym (Anonym) skrev 2014-09-09 07:52:53 följande:

Tiderna är baserade på förälderns arbets- och restid.

När barnen är hos pappan är det pappans tider som gäller och när barnen är hos mamman är det mammans tider som gäller.

Vill du ha bonus hemma när du är hemma finns det inget som motsätter sig det, alt kortare dagar.

• Anonym (Frugan)

Vad är er uppfattning då? Bättre med barnet hemma än i förskolan? Hen är 4 år.

• Anonym (-)
    Anonym (Frugan) skrev 2014-09-09 08:13:24 följande:
    Vad är er uppfattning då? Bättre med barnet hemma än i förskolan? Hen är 4 år.
    Går inte att säga generellt. Det beror på din och barnets relation, samt hur bra han trivs på förskolan.
    Har ni en nära relation och barnet tycker om att umgås med dig så skulle jag tycka att kortare dagar på förskolan är bättre - förutsatt att du också trivs med det såklart.
  • Anonym (Frugan)
    Anonym (-) skrev 2014-09-09 08:17:56 följande:

Går inte att säga generellt. Det beror på din och barnets relation, samt hur bra han trivs på förskolan.

Har ni en nära relation och barnet tycker om att umgås med dig så skulle jag tycka att kortare dagar på förskolan är bättre - förutsatt att du också trivs med det såklart.

Vi har en väldigt nära och fin relation och jag tar gärna med honom på diverse aktiviteter när vi är lediga.
  • BioBonus
    Anonym (Frugan) skrev 2014-09-09 08:37:25 följande:
    Vi har en väldigt nära och fin relation och jag tar gärna med honom på diverse aktiviteter när vi är lediga.
    En mix är väl kanske det bästa? Vara på fsk och leka, äta och få den sociala delen med jämngamla etc och sen komma hem lite tidigare med dig?

Men som andra tidigare sagt - det är ENBART vårdnadshavarnas tider som styr barnets timmar, och den andre föräldern kan inte styra hur ni gör på era veckor.
  • Anonym (Frugan)
    BioBonus skrev 2014-09-09 09:21:44 följande:

En mix är väl kanske det bästa? Vara på fsk och leka, äta och få den sociala delen med jämngamla etc och sen komma hem lite tidigare med dig?

Men som andra tidigare sagt - det är ENBART vårdnadshavarnas tider som styr barnets timmar, och den andre föräldern kan inte styra hur ni gör på era veckor.

• Brumma
    BioBonus skrev 2014-09-09 09:21:44 följande:

Detta eller kanske ngn dag helledig med dig (om du vill). Inland är det mysigt att få en heldag tillsammans ;)
  • Lena

Jag skulle säga minst 15h/vecka för ett så stort barn för att få leka med sina kompisar.

Svar på tråden Förskola Bonus? Vad gäller?