• Decibel84

Funderingar!

Jag känner mig ensammast i världen, så då blev jag medlem här och hoppas på stöd och svar på mina frågor.

Jag gick på min allra första gyn undersökning förra året, jag har verkligen varit livrädd innan.
    Nämnde smått att jag ville ha barn. Hon var supertrevlig men svarade väl mest att "ja du är tjock så det kan ju vara en faktor att det är svårt".
    Jag vet att det är så.
    Men hon sa att man inte ens skickar tjocka på nån utredning om IVF eller liknande..Så det var bara, träna och ät mindre så ses vi om ett år.

Jag blev knäckt!

Som om jag inte försökt gå ned i vikt i hela mitt liv, har dessutom gått ned 30 kg, men det räcker inte.

Kom hem hysterisk och ledsen och googlade och hittade att det visst fanns andra saker att testa.
    Spola äggledarna och pregotime.

Så jag bokade en tid för utredning.

Om man har mens som man ska, har man då normal ägglossning, eller hör inte det ens ihop?

Om det visar sig att jag har normal ägglossning och allt ser bra ut, finns det då inget att göra?

Jätte tacksam för svar!!

• Svar på tråden Funderingar!
  • Långbenopluto

Mens kan man ha även om man inte har ägglossning.... tyvärr.

Utredning kan man ev få trots övervikt, men ingen behandling.

Vilket BMI har du?

• Decibel84

Är det vanligt att man inte har äl varje månad, eller räknas det som onormalt?

Utredning ska jag på i november, men det är IVF som har en BMI gräns, tja jag minns inte men tror gränsen är 35 och det ligger jag över.

Hur kollar man äl på utredningen? Blodprov?
    Då måste dom ju utreda mig varje månad för att se att man har en normal ägglossning varje månad, eller kan man se det på gyn undersökning?

• Långbenopluto
    Decibel84 skrev 2014-09-08 21:03:01 följande:

Är det vanligt att man inte har äl varje månad, eller räknas det som onormalt?

Utredning ska jag på i november, men det är IVF som har en BMI gräns, tja jag minns inte men tror gränsen är 35 och det ligger jag över.

Hur kollar man äl på utredningen? Blodprov?
    Då måste dom ju utreda mig varje månad för att se att man har en normal ägglossning varje månad, eller kan man se det på gyn undersökning?

En kvinna har normalt ca 10 ÄL per år.

ÄL-utredning är en gynundersökning samt blodprov.

Mannen får även lämna ett spermieprov.
  • Decibel84

okej 10 äl per år

men hur vet läkarna, och jag att jag får "normal" äl, och inte behöver hjälp med piller?

tar man blodprov varje månad eller hur vet man liksom?

• Sthlmsthlm

Börja lär känna din kropp genom att mäta kroppstemperatur varje dag samma tid innan du kliver ur sängen. Du kommer från månad två se mönster och förhoppningsvis fånga ägglossningen (temperaturen tar ett kraftigt skutt uppåt). Du kan också köpa billiga ägglossningstester på nätet, ex testlagret.

Be att få en utredning.

Och fortsätt kämpa med vikten!

Decibel84 skrev 2014-10-26 21:33:03 följande:

okej 10 äl per år

men hur vet läkarna, och jag att jag får "normal" äl, och inte behöver hjälp med piller?

tar man blodprov varje månad eller hur vet man liksom?

• Ladycocos

Om man har ägglossningsstörningar så har man väldigt sällan regelbunden mens!
    När vi kämpade med första barnet så kunde det gå 50-75 dagar mellan varje mens... Men jag svarade väldigt bra på Pergotime...

Läkaren kommer att ställa frågor kring regelbundenhet i mens, troligen göra ett ultraljud för att se att allt ser bra ut..

Fortsätt kämpa med vikten! Jag köper ÄL-tester i storpack från www.planera-graviditet.se för att inte ruinera mig när jag testar...

• Decibel84

Jag ska göra utredning:)

Min fundering var om man kan ta något test på sjukhuset för att se om jag har ÄL?

Stickor har jag testat men dom stressar mig otroligt(

SÅ om mensen är regelbunden borde även ÄL funka som den ska?

• Sthlmsthlm
    Decibel84 skrev 2014-10-27 19:07:16 följande:

Jag ska göra utredning:)

Min fundering var om man kan ta något test på sjukhuset för att se om jag har ÄL?

Stickor har jag testat men dom stressar mig otroligt(

SÅ om mensen är regelbunden borde även ÄL funka som den ska?

Förstår om det känns jobbigt, men det är nog bra att försöka hålla huvudet kallt. Ibland måste man utsätta sig för jobbiga saker kortsiktigt för att man vill nå ett långsiktigt mål. I ditt fall så kanske du ska bestämma att du loggar din cykel noggrannt i tre månader, kör temp och stickor, har koll på cykel, sekret etc. Det ger massa information om hur din kropp funkar! 

Det är lätt att tänka att det ska finnas en quickfix, ett blodprov ed som ska ge svaret på alla frågor. Men så är det inte. Vanlig fertilitetsutredning är inte så avancerad och det är inte säkert man får några svar alls tyvärr...
  • Decibel84

Nja quickfix söker jag inte direkt, vet att detta med att bli gravid är ett rent helvete.

mest nyfiken på allt det här med ÄL
    tempen säger min gyn är helt dumt att ta då tempen kan öka av massa anledningar, och hon sa att temp skulle stressa mig ännu mer.
    kanske ska man bara ligga med varandra och hoppas på det bästa?:)

Jag har blivit ännu mer nojig sen min kompis berättade om sin utredning.
    Hon lämnade tester, och han spermaprov.
    Inget är fel sa dom till henne, hem och ha sex!

Då har dom inte kollat om hon har regelbunden ÄL
    Dom har inte spolat hennes äggledare.
    Då tycker inte jag att dom ens har uteslutit allt innan man säger "allt är som det ska"

Svar på tråden Funderingar!