har inte erfarenhet av att de hindrat förlossning med bricanyl, men igångsättning.
Vi blev igångsatta i v 40 pga att jag hade sån fruktansvärd foglossning och helt enkelt inte stod ut längre.
jag då öppen 2cm.
kom in för inskrivning vid 9 tiden på fm,fick nån tablett tror jag och nån salva på tappen, sen satte de in en kateter med ballong som skulle vidga. (detta skippar de nog för dig om du redan är öppen 5 cm) ballongen trillade ut vid lunchtid, då tog de hål på hinnorna. kunde på kurvan se att det kom lite sammandragningar då och då, men inget smärtsamt. kände att magen blev stenhård men det gjorde inte ont.
så sattes ett dropp med värkstimulerande, lågt till en början. och fick väl lite mer och mer sammandragningar under eftermiddagen. men inget farligt, hade varit hemma fortfarande om det inte varit igångsättning.satt på boll hela tiden för kunde inte ligga pga foglossningen.
kollade på film på datorn och läste bok och fikade med sambon.
vid 18 tiden fick jag kvällsmat, och skiftbyte av BM. Nya BM tyckte vi skulle öka på droppet, och då jädrar blev det fart!
vid 19kraftiga värkar som gick i varandra utan paus. hade lustgas och fick ganska snabbt epidural(hade bett om det i förlossningsbrevet) men tyckte inte det blev nån större skillnad. jobbade på och tog värkar med lustgasen, och vips så fick jag krystvärkar vi 21 tiden. tydligen var allt vidöppet och dottern är född på 3-4 krystningar.
jag brukar tänka att aktivt förlossningsarbete var det väl 2,5 timme ungefär, även om vi var där i en herrans massa timmar innan dess.(hade hört skräckhistorier om att det skulle bli sååå himla långdraget, men det upplevde jag inte alls.)
Kände att allt kontrollerades och att det gick framåt hela tiden och det kändes tryggt att redan vara inne på förlossningen från start. Kunde jag beställa en likadan igångsättning denna gång hade jag gjort det direkt!
Lycka till!