• resdara

Katt som student?

Jag är nybliven student i en större stad och jag bor i en rätt lugn förort i en liten etta på 25 kvadratmeter. Just nu funderar jag på att skaffa katt (en kattunge från mitt familjehem) men har fortfarande inte bestämt mig. 

Jag kommer att skaffa ett stort klösträd och leksaker till katten. Jag är också rätt mycket hemma och pluggar, men jag funderar på hur det blir med det sociala livet och hur mycket katten klarar sig själv. Någon dag i veckan är jag i skolan ca 5 timmar, men annars är det mycket ledig tid. Jag bor på bottenvåningen, dock vill jag gärna ha henne som innekatt (till en början i alla fall) då det faktiskt är en spårvagnslinje i närheten. Annars kan jag tänka mig att låta katten vara ute på dagarna och så när hon blir lite äldre, men som sagt, vill helst ha henne som innekatt då jag inte riktigt litar på människor och vad dom kan få för sig.

Jag älskar katter och vill att hon ska ha det bra. Hon är utekatt just nu, men trivs med att vara inne och är en väldigt gosig och social katt. Tror ni det kan fungera? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-07 13:18
    En uppdatering ang det sociala livet... jag tycker om att träffas på någon bar någonstans och ta någon öl eller så, men jag tycker inte om att dricka mig full och vara ute hela nätterna. Någon gång ibland, visst, men jag är ändå ingen festprisse och hade inte lämnat katten ensam hela nätterna.

• Svar på tråden Katt som student?
  • Open Mind

Låter som om du är omtänksam och kommer ta hand om katten. Lagen säger att katten ska ses till minst två gånger om dagen och det klarar du lätt.

Lägenheten är lite liten, men jag förutsätter att du kommer bo större när du studerat klart. Lycka till! Glad

• Akua

Det kommer gå finnemang! Men att ha en katt utomhus i en större stad nära en spårvagn skulle inte jag vilja!! Det låter inte optimalt! Spelar ju ingen roll om det är dag eller natt, katten kan ju springa iväg iaf. Använd koppel i sådana fall!! Ha ett plexiglas som dörr om du vill ha balkongdörren öppen, katten kan ju inte klättra på det. Men du bör ha ett ganska högt för katter är duktiga på att hoppa.

• nemo1

Allt låter illa. Du bor på 25 kvm, tänker ha katten som utekatt trots att du bor i lägenhetsområde med spårvagnslinje utanför dörren, du tänker bara köpa en kattunge.
    Du har dålig ekonomi och kommer inte ha råd med kastrering, idmärkning, vaccinationer, kvalitetsfoder från djuraffär, försäkring, buffert till framtida veterinärbesök när katten blir sjuk eller skadad (som den kommer bli när du släpper ut den)
    Jag tycker det är mycket egoistiskt av dig att köpa en kattunge. Vänta tills du bor större och har pluggat klart.
    En sak till, de flesta hyresvärdar/föreningar har förbud mot fritt gående katter.

• Akua
    nemo1 skrev 2014-09-07 17:31:46 följande:

Allt låter illa. Du bor på 25 kvm, tänker ha katten som utekatt trots att du bor i lägenhetsområde med spårvagnslinje utanför dörren, du tänker bara köpa en kattunge.

Du har dålig ekonomi och kommer inte ha råd med kastrering, idmärkning, vaccinationer, kvalitetsfoder från djuraffär, försäkring, buffert till framtida veterinärbesök när katten blir sjuk eller skadad (som den kommer bli när du släpper ut den)

Jag tycker det är mycket egoistiskt av dig att köpa en kattunge. Vänta tills du bor större och har pluggat klart.

En sak till, de flesta hyresvärdar/föreningar har förbud mot fritt gående katter.

Vad har du fått information om hennes ekonomi?
  • nemo1
    Akua skrev 2014-09-07 21:37:07 följande:
    Vad har du fått information om hennes ekonomi?
    Känner du någon student som har bra ekonomi utan att samtidigt jobba?
  • Akua
    nemo1 skrev 2014-09-07 22:01:58 följande:

Ja jag vet flera studenter som har bra ekonomi. Vill du veta hur det är möjligt också eller?
  • Anonym (två)

Det brukar rekommenderas att man ska skaffa två kattungar, de mår bra av varandras sällskap. Men som kattälskare tycker jag naturligtvis att du ska ta hand om katten om det inte finns nån bättre lösning. Jag har bott på ca 25 m2 med en kattunge (räddades från avlivning, fick senare kattkompis) och det gick bra. Utekatt tycker jag dock absolut inte att du ska ha!

• Anonym (mia)

Varför skulle man inte kunna ha katt som student? Katter är inte direkt dyra i drift?
    Dålig ekonomi vet jag inte, de flesta studenter klarar av att spendera rätt mycket pengar på alkohol och fest så. Misstänker att många studenter spendera tre gånger så mycket på fest varje månad än vad en med katt gör på katten.

Storleken på lägenheten spelar väl ingen roll, 25kvm är en helt normal lägenhet.
    Och du lär vara hemma betydligt mer än någon som arbetar. Jag ser verkligen inte vad som skulle hindra dig.

• AstridH
    nemo1 skrev 2014-09-07 22:01:58 följande:
    Jag hade svinbra ekonomi som student, utan att jobba på sidan av. Med dåvarande 9000 spänn i månaden och en hyra (inkl. el, internet och vatten) på 2500, så var det inte direkt svårt att ge min katt ett lyxliv. Orijien-torrfoder och ekologisk köttfärs, årlig veterinärkontroll och vaccination, chipmärkning, kastrering, försäkring och buffert. Det beror ju helt och hållet på vad man lägger sina pengar på?
  • LillaJag06

Tycker det låter bra TS!

Men släpp inte ut den lilla ( vilket du redan skrivit) risken är för stor att den skadas.

Du kanske kan ta den i koppel?

Tänk på att försäkra den innan du får hem honom/henne.

Lycka till :)

Svar på tråden Katt som student?