• Sara101010

Ni som har barn med atopisk eksem vilken ersättning dricker era små?

Min 3 månader bebis får  röda utslag på mage och armar(se bild)som kommer och går hela tiden. Enligt barnläkare så är det atopisk eksem. Jag har ätit ägg och mjölkfritt och sedan lagt till en sak i taget. Han har reagerat på ägg men inte mjölk,så nu äter jag helt äggfritt. Nu måste jag sluta amma pga sjukdom och undrar vilken ersättning ska jag välja.Kan han dricka den vanliga Semper eller Nan ersättning eller ska den vara mjölkfritt? Vi fick althera på recept,men den smakar så äckligt och han vägrar att dricka den. Ni som har barn med atopisk eksem,vilken ersättning dricker era barn? Blir det värre med eksem om jag slutar amma?

• Svar på tråden Ni som har barn med atopisk eksem vilken ersättning dricker era små?
  • Anonym (eksem)

Jag är uppväxt med atopiskt eksem och min dotter har det. För oss är det inte bundet till föda utan det finns där under vinterhalvåret hur som helst. Det gäller att hitta något att smörja med som hjälper. Och försöka undvika kurer med kortison.

Visst kan man ha en ökad känslighet för vissa livsmedel också.

Men blanda inte ihop att man kan få utslag när man har mjölkallergi och att man kan ha atopiska eksem.

Atopiska eksem har jag haft kroniskt i 30 år. Varje vinter. Värst som barn, i tonåren blev det avsevärt bättre, nu får jag mest på händerna. Kallas även "böjveckseksem"

Relationen till mjölkproteinallergi/äggallergi har jag tyvärr inget att tillägga om, om läkaren tyckte att ni skulle undvika det pga atopiska eksemet så ska ni ju göra det..

Svar på tråden Ni som har barn med atopisk eksem vilken ersättning dricker era små?