Ketoner i urin?
Är gravid i v. 29.
Började med att jag var hos bm. Vi pratade om hur jag mådde och jag tog upp att jag sprang på toa ofta men inte kissade så mycket, hade alltså trängningar. Jag hade själv en teori om att det säkert är barnet som trycker mer på blåsan. Jag har aldrig haft UVI så jag trodde inte det var det. Urinstickan visade negativt för bakterier men bm tyckte ändå vi skulle skicka en odling för säkerhets skull. Då jag jobbar på sjukhus så fixade jag själv iväg en odling och tog i samband med det en ny urinsticka. Den visade plus för ketoner. Jag varken svälter, mår illa och kräker, håller på med någon diet (låg på kolhydrater eller inga kolhydrater alls) eller har diabetes. Jag äter normalt, vissa dagar (helger) blir det mer sötsaker, godis o.dyl men i övrigt äter jag rätt så varierat. Jag har lärt mig att man får ketoner i urinen av att svälta/kräka en massa, äta lite/inga kolhydrater eller om man är diabetiker är det inget bra tecken alls. Inget av detta stämmer ju på mig. Jag tog om urinstickan idag och den visar fortfarande plus för ketoner. Varför??? Har försökt googla men blir ju inte klokare. Jag vet att ketoner kommer från förbränning av fettsyror så betyder detta att min kropp bränner fett för glatta livet?
Jag har gått upp rätt mycket i vikt så jag förstår inte riktigt detta alls! Jag lägger ju snarare på mig en massa fett??? Jag äter Levaxin/Liothyronin och mitt TSH har legat pressat hela tiden, har inte behövt höja dosen pga detta. Är det helt enkelt så att jag är överdoserad och kroppen därför bränner en massa fett som jag inte märker av? Någon som vet??? Jag försökte fråga en av våra läkare idag men han kunde inte riktigt förklara varför det är så här, graviditet är heller inte hans specialitet så han bad mig kolla med en gynekolog/obstetriker istället... Men tills jag kan det så tänkte jag kolla här om någon vet något :)