• tessan27

reklamation utan kvitto

Hej

Jag skulle idag reklamera ett par byxor som jag köpt i en fysisk affär, expediten tyckte att det var en solklar reklamation men kunde inte ta emot den då jag inte hade något kvitto. Affären säljer bara sitt eget märke så det var ingen tvekan om vart byxorna var köpta. Vad gäller?? Måste jag kunna uppvisa kvitto? Jag kräver inga pengar tillbaka utan ett par nya byxor.

Reklamerade utan kvitto i en annan butik precis innan och då fick jag ett presentkort med summan på då jag inte ville ha en likvärdig vara. Även denna butik säljer endast sitt egna märke...

Ska det vara så olika??

tack på förhand.

Therese

• Svar på tråden reklamation utan kvitto
  • Fjärilslarv

Precis som Puss skriver så går det med ett kontoutdrag också om du betalat med kort, där det då tydligt står att det är denna butik som pengarna har dragits av. 

• tessan27

Kontoutdrag har jag, då får jag åka tillbaka till affären och visa upp det då.

Det var så roligt för i den andra affären sa jag till och med att jag köpt den av en kompis och att jag därför inte hade något kvitto... det gick bra ändå.

• Fjärilslarv
    tessan27 skrev 2014-09-05 16:27:32 följande:

Kontoutdrag har jag, då får jag åka tillbaka till affären och visa upp det då.

Det var så roligt för i den andra affären sa jag till och med att jag köpt den av en kompis och att jag därför inte hade något kvitto... det gick bra ändå.

den affären gjorde fel och kommer få problem med bokföringen.
  • tessan27

det tror jag inte, det är en stor kedja som finns över hela landet och även utomlands. Dem är mycket generösa med sina reklamationer. Är stamkund där och det är inte alltid jag hittar rätt kvitto om jag måste reklamera något. Och eftersom dem bara säljer sitt eget märke så är det aldrig något problem.

Har även reklamerat utan kvitto i andra affärer som endast säljer sitt eget märke. Bara plagget inte är mer än 3 år.

• Hannah76

Det är kundens ansvar att kunna visa var varan är köpt, för hur mycket och när. Kvitto är en värdehandling som ska sparas. Ett konroutdrag säger inget om vilken eller vilka varor du köpt.
    Reklamtion ska ske inom skälig tid.

Det finns utrymme för tolkningar. Och butiker är mer eller mindre tillmötesgående.

• Hannah76

Det är kundens ansvar att kunna visa var varan är köpt, för hur mycket och när. Kvitto är en värdehandling som ska sparas. Ett konroutdrag säger inget om vilken eller vilka varor du köpt.
    Reklamtion ska ske inom skälig tid.

Det finns utrymme för tolkningar. Och butiker är mer eller mindre tillmötesgående.

• Hannah76

Jag skulle gå tillbaka och be vänligt att få prata med butikschefen.
    Att vara arg eller sur kommer man inte långt med (menar inte att du är det).

• tessan27

Jag tror att det var butikschefen jag pratade med. Men men, jag får försöka en gång till och se om det går med kontoutdrag. Köpte byxorna i somras så det har inte gått så lång tid i alla fall.

• Hannah76
    tessan27 skrev 2014-09-05 16:49:20 följande:

Jag tror att det var butikschefen jag pratade med. Men men, jag får försöka en gång till och se om det går med kontoutdrag. Köpte byxorna i somras så det har inte gått så lång tid i alla fall.

Du kan alltid maila deras huvudkontor.
    Men ge dem en chans till.
  • myway

Att dom släppte igenom något du köpt begagnat va snällt. För reklamationsrätt försvinner då.

Svar på tråden reklamation utan kvitto