• Anonym (Orolig)

Kan han göra såhär?

Vi (min sambo) har nyss bestämt att vi ska separera. Min sambo flyttade till min stad där jag bodde pga kärleken till mig. Vi kommer ursprungligen från samma stad. Vi har ett barn på 3 år ihop. Nu har han gjort slut och tänker flytta tillbaka till vår hemstad! 40 mil bort. Vi har båda fasta jobb på denna ort! Jag har bott här sen 2007 och har mina vänner här.

Han tänker begära förflyttning på sitt jobb nästa vecka för han menar att han inte har något som håller honom kvar här?
    Han menar att han ska ha vår son varannan vecka! Vi får turas om att hämta och lämna!

Det är ju heeeeelt sjukt!!! Det här kan han väl inte göra? Jag har ingen bil! Hur skulle jag ha råd och tid med att åka 80 mil varannan helg!?
    Förskolan?
    Han menar att hans släkt får ta hans om vår son när han jobbar?
    Han jobbar mycket kväll o nätter! Jag har haft huvudansvaret hela tiden! Han bara jobbar och prioriterar sitt jobb! Det är alltid jag som hämtar o lämnar på förskolan.
    Han kan väl inte ta min son? Flyttar han 40 mil bort lämnar man ju också sin son anser jag...

• Svar på tråden Kan han göra såhär?
  • Anonym (h)

Nej, han kan inte göra så. Det är inte det bästa för ert barn. Han får ta det till tingsrätten, och om han inte kan samarbeta blir det sannolikt ensam vårdnad för dig.

• Inte jag

Nej så kan man inte göra. Det får du säga till honom. Eftersom han jobbar så som han gör så kommer det inte funka

• Anonym (Orolig)

Tack! Är så orolig, har inte direkt lust att lägga både tid och pengar på tågresor tvärs över landet! Och jag tror verkligen inte det är en trygg uppväxt! Jag hoppas verkligen min fd. kommer på bättre tankar. Som det är nu kan vi inte prata med varandra. Han anklagar mig gör att vara egoistisk och jag honom.

Herregud, försöker hålla mig lugn för om jag blir arg kommer han göra saker ännu svårare för mig!

Vem vänder man sig till?

Längtar så till han flyttar 1 oktober! Så jag slipper se han och får vara själv. Han har fått en annan lägenhet här i stan iaf, men ska ju be om förflyttning efter årsskiftet...

• Anonym (P)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-09-05 19:17:47 följande:

Tack! Är så orolig, har inte direkt lust att lägga både tid och pengar på tågresor tvärs över landet! Och jag tror verkligen inte det är en trygg uppväxt! Jag hoppas verkligen min fd. kommer på bättre tankar. Som det är nu kan vi inte prata med varandra. Han anklagar mig gör att vara egoistisk och jag honom.

Herregud, försöker hålla mig lugn för om jag blir arg kommer han göra saker ännu svårare för mig!

Vem vänder man sig till?

Längtar så till han flyttar 1 oktober! Så jag slipper se han och får vara själv. Han har fått en annan lägenhet här i stan iaf, men ska ju be om förflyttning efter årsskiftet...

Han har definitivt rätt att ha barnet varannan vecka när ni separerar. Om han flyttar kan det bli svårare men vem som får boendet om ni kommer till tingsrätten, kan ingen svara på.
  • Anonym (Så klart)

Så klart får han flytta och såklart har han rätt att ha sitt barn vv med om han inte misshandlat barnet fysiskt såklart.

Varför skulle han inte få flytta och ha vv?

Däremot behöver ni sätta er och reda ut vart barnet skall stå skriven och såsmåning om gå i skola för medan man får ha 2 förskoleplatser så får man bara ha en skolplacering och då kommer inte vv funka då vi har skolplikt här i landet

• MxMeNow

Oj, han låter väldigt egocentrisk och jag håller med dig, det kan inte vara bra för ett barn att bo vv under de förutsättningar du beskriver. Hoppas att pappan kommer på bättre tankar. Lycka till.

• Anonym (Orolig)

Klart vi ska försöka med varannan vecka OM pappan bor kvar i samma stad!

Men det funkar inte heller pga hans arbetstider! Förskolan har inte såna öppettider. Jag hämtar o lämnar jämt på förskolan. Ska han helt plötsligt bry sig om det?

Och om man självmant ber att få förflyttning av hans tjänst till en stad 40 mil bort kan han väl inte få varannan vecka? Ska mitt barns farmor uppfostra mitt barn varannan vecka? Ska jag behöva åka och hämta och lämna mitt barn 40 mil bort?

Jag hoppas verkligen han antingen nöjer sig med någon helg i månaden eller bor kvar! Han är fn sån person som, om han är ledig en vardag, då lämnar han sonen på förskolan.

• Anonym (tt)

Det är klart han får flytta vart han vill. Och det är klart erat barn ska vara hos honom varannan vecka så länge hen inte far illa av det. Hur han löser transporterna av barnet om han flyttar är däremot hans problem kan jag tycka.

Vad spelar det för roll om det är farmor som tar hand om barnet? Det låter ju nästan bättre att farmor tar hand om barnet istället för någon opersonlig förskolepersonal. Och sedan kan man faktiskt få två förskoleplatser till ett barn om man har det behovet.

• Anonym (h)
    Anonym (tt) skrev 2014-09-06 20:49:46 följande:
    Det är klart han får flytta vart han vill. Och det är klart erat barn ska vara hos honom varannan vecka så länge hen inte far illa av det. Hur han löser transporterna av barnet om han flyttar är däremot hans problem kan jag tycka.

Vad spelar det för roll om det är farmor som tar hand om barnet? Det låter ju nästan bättre att farmor tar hand om barnet istället för någon opersonlig förskolepersonal. Och sedan kan man faktiskt få två förskoleplatser till ett barn om man har det behovet.
    Kan du tycka? Du verkar inte veta vad du pratar om.
    Ja, det är så att pappan får flytta vart han vill. Däremot är det inte alls självklart att han då kan ha barnet varannan vecka, då det sannolikt inte är det bästa för barnet med två förskoleplatser, samt pappans arbetstider.
    Detta får avgöras i familjerätten, och om det inte fungerar med samarbete där får man ta det vidare till tingsrätten.
    Sannolikt får mamman bli boendeförälder då barnet redan är rotat där.
Svar på tråden Kan han göra såhär?