• Gert

Birger Schlaug erkänner

Under många år fanns en outtalad överenskommelse mellan journalister, politiker och tyckare att inte säga sanningen om det framväxande mångkulturella samhället. Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Vi satt i teve och förnekade att det vid sidan av det positiva och nödvändiga också fanns svårigheter och problem. Människor utanför den lilla svenska tyckareliten kände naturligtvis inte igen sig. Politiker ansågs leva långt borta från verkligheten.

- Birger Schlaug i boken Svarta oliver och gröna drömmar, Norstedts 1997

Det är alltså Miljöpartiets förra språkrör som skriver detta.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Birger Schlaug erkänner
  • realist14

Lite ärlighet för en gångs skull- känns ovant.

• Gert

Inte mycket har hänt på 17 år.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Sensitiveguy

Det Schlaug menar är inte att vi tog emot för många flyktingar, utan att integrationen knappast var eller är en tebjudning...

• Gert
    Sensitiveguy skrev 2014-10-14 20:15:02 följande:

Det Schlaug menar är inte att vi tog emot för många flyktingar, utan att integrationen knappast var eller är en tebjudning...

Det är ingen som har sagt heller.
  • Sensitiveguy

Vad är det då som är så märkvärdigt med citatet?

• Gert
    Sensitiveguy skrev 2014-10-14 20:22:26 följande:

Vad är det då som är så märkvärdigt med citatet?

Att han erkänner att det under många år fanns (och fortfarande finns) en outtalad överenskommelse mellan journalister, politiker och tyckare att inte säga sanningen om det framväxande mångkulturella samhället. De satt i teve och förnekade att det vid sidan av det positiva och nödvändiga också fanns svårigheter och problem.

Bland annat.
  • Sensitiveguy

Du bara citerar honom. Vad lyser sverigedemokratisk politik i hans citat? Ingenting tycks det mig. Hans citat handlar om integrationen, inget annat. Så vad är det DU finner intressant med det?

• Gert
    Sensitiveguy skrev 2014-10-14 21:01:22 följande:

Du bara citerar honom. Vad lyser sverigedemokratisk politik i hans citat? Ingenting tycks det mig. Hans citat handlar om integrationen, inget annat. Så vad är det DU finner intressant med det?

Jag har aldrig påstått att det är SD politik. Jag citerar honom för att han erkänner att journalister, politiker och tyckare har kommit överens att inte säga sanningen om det mångkulturella samhället.
  • Sensitiveguy

Är det så märkvärdigt? Det vet väl alla?

• FiaMedFunkk

DEt finns även journalister som erkänt. Så konspirationsteori går kritik inte att kalla, om man är frisk.

• Sensitiveguy

Journalister är emellanåt människor även dem.

• FiaMedFunkk
    Sensitiveguy skrev 2014-10-16 14:43:23 följande:

Journalister är emellanåt människor även dem.

Inte ofta de talar sanning, men det finns ljusglimtar.
  • Sensitiveguy

Jo då, det händer titt som tätt. Om man tar av sig glasögonen...

• FiaMedFunkk

Beror på vilka frågor det gäller dock. Rappportera kring Paradise Hotel så ja. Mångkulturen, nej.

• Reflect
    Gert skrev 2014-09-04 18:43:44 följande:

Politiker ansågs leva långt borta från verkligheten.

Det har de alltid gjort.
Svar på tråden Birger Schlaug erkänner