• Kugghjul

Flytta ihop

Hur lång tid efter en separation är det lämpligt att flytta ihop med en ny partner? Hans barn är 5 och 1. Mitt barn är 3. Hur gör vi detta på bästa sätt?

• Svar på tråden Flytta ihop
  • Birgitta02
    Kugghjul skrev 2014-09-04 11:18:23 följande:

Hur lång tid efter en separation är det lämpligt att flytta ihop med en ny partner? Hans barn är 5 och 1. Mitt barn är 3. Hur gör vi detta på bästa sätt?

Oj. Hur kan du ens tänka på att flytta ihop med barn på olika håll inblandade så fort? För det låter som om du nyss separerat från ditt barns far? Rätta mig där om jag har fel.  Hade jag varit du skulle jag tagit det jäkligt lugnt. Och hur mycket har barnen umgåtts. Och hur väl känner din treåring din nye partner?
  • BioBonus

Det finns inga universalregler när det gäller sånt här eftersom alla individer är olika och alla mänskliga relationer fungerar olika.

Ta det i en takt som känns bra för er, ha fokus på barnen - bo ihop under helgerna ett tag och se hur de fungerar tillsammans. Låt barnen forma en otvungen relation till varandra innan de tvingas dela badrum. Se hur ni vuxna fungerar tillsammans när det kommer till era föräldraroller. Har ni liknande syn på rutiner och uppfostran?

Var lyhörda för barnen och för varandra. Och prata om hur ni vill att er nya familj ska fungera. Man läser så ofta här på FL om kvinnor (oftast) som plötsligt inser att de tog för mycket ansvar under förälskelsetiden och nu sitter de plötsligt ensamma med alla barnen på kvällarna för mannen är och tränar eller annat. Eller att bonusbarnen får sitta uppe till midnatt och spela spel, när dina egna ska gå och sova kl 9 etc etc.

Kommunikation är nyckeln. Och respekt och hänsyn för alla inblandade.

Lycka till!

Svar på tråden Flytta ihop