• Anonym (Ut med den)

När bäst att ta ut spiral?

Planerar att försöka få ett syskon till vårt barn. Har kopparspiral som jag haft i snart 3 år, sen barnet var 9-10mån,. Skulle eg fått spiralen insatt redan 3-4mån efter födseln, men det gick inte. Problemet låg i att jag sen tidigare har en bakåtlutad livmoder - vilket gör det besvärligt att komma åt livmodertappen - och dels så fick jag snittas - vilket gjorde att spiralen (efter att de försökt få den på plats en bra stund) till slut hamnade i snittet, som ännu inte läkt ihop ordentligt. De tog ut den och sa då att jag var tvungen att vänta ett halvår för att det skulle läka lite mer först. Men när det halvåret gått och jag skulle få spiralen insatt, så var det problem då med. Barnmorskan kom knappt åt livmodertappen och när hon väl fick tag i den så kom hon inte in med spiralen i livmodern. Jag fick boka in en ny tid till gynläkaren, som efter mycket om och men till slut fick in spiralen.

Så, borde det vara lättare att ta ut spiralen under mens? Tänkte att livmodertappen då "vänder sig" ner mot slidöppningen och kanske är lättare att få tag på..? Sen är jag lite rädd att den ska växt fast i ärrvävnaden från snittet - finns det någon risk för det? Jag var nämligen på återkontroll för något år sen, och då hade de problem att hitta den, sen såg de att den låg snett på ena sidan men det var tydligen ingen fara (sa de). Trådarna har jag inte känt på ett bra tag, så jag är lite rädd att spiralen har migrerat.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden När bäst att ta ut spiral?
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! Har du inte känt trådarna kan det vara svårt att dra den. Det mest gynnsamma är att dra den under mens när tappen är mer central och mjukare. Skulle det inte gå hos din bm så hjälper hon dig att få en tid hos gynekologen. Lycka till

• Anonym (Ut med den)

Tack för svar!

Anade att det kunde vara svårare att få ut den om man inte känner trådarna. Och det var just därför jag var på återkontroll förra året - för att jag inte känt trådarna på ett tag och blev orolig att den flyttat på sig. Och till slut hittade de den, efter mycket letande, men de sa att det inte var nån fara.

Bokar in uttagningen under mensen. Men finns det någon risk att den växt fast snittärret ändå och "river upp" när man tar ut den?

Mvh

Svar på tråden När bäst att ta ut spiral?