• Mellanmjölkens land

Mjölkstockning

Det verkar som att jag har råkat ut för mjölkstockning. Ett område (2-3x1cm) strax nedanför bröstvårtan är hårt, även precis efter amning. Ett större område på kanske 5x8cm är rött. I natt hade jag antagligen feber men den gick över efter en alvedon och aming.

Mitt största problem är att jag började jobba i dag. Halvtid den här veckan men från nästa vecka är det heltid som gäller. Vid lunchtid idag värkte brösten trots att det inte är ovanligt att jag inte ammar på en halv dag. Att ha bältet mot det drabbade bröstet gjorde aktivt ont.

Bebisen är 10 mån och jag har försökt trappa ner amningen

Hjälp! Tips på hur jag får ordning på det här!

• Svar på tråden Mjölkstockning
  • Maramina

Ta en kombination av alvedon och Ipren (eller kopior av dessa). Värm brösten med tex en varm dusch, och massera brösten där knölarna är, massera mot bröstvårtan. Eller ännu bättre, låt barnet få amma!

Vill du förebygga mjölkstockning när du jobbar, handmjölka emellanåt om du inte har möjlighet att gå ifrån och pumpa, håll brösten varma. När du handmjölkar/pumpar så är inte mängden viktig utan att du gör det.

Och slutligen, får man upprepade mjölkstockningar kan jag rekommendera SPC-flakes och Lecitin. SPC-flakes finns på Apoteket och Lecitin på hälsokosten.

• mp90

Jag hade mjölkstockning 5 ggr på 3.5 vecka i början med min son. Hög feber o allt. Fick söka akut en gång för var knappt vid medvetande. Nog om mig!

Mina bästa tips är värmekudde, finns en spec vadd på apoteket man kan lägga i bhn så blir det varmt! Håll jackan stängd även om du bara går en meter ute. Sitt inte i drag! Massera brösten med varmt vatten. På dagen om du jobbar kan du ju alltid gå o spruta ut lite mjölk på toan:) för att lugna brösten!

Hoppas det blir bättre!

• Mellanmjölkens land

Det verkar ha lugnat sig lite. Inte lika illrött längre och man kan röra bröset utan att det gör ont. Får hoppas att det fortsätter bli bättre men oroar mig lite för att mjölkproduktionen ökar av extra amning = ny mjölkstockning nästa vecka

• mp90
    Mellanmjölkens land skrev 2014-09-02 16:06:19 följande:

Det verkar ha lugnat sig lite. Inte lika illrött längre och man kan röra bröset utan att det gör ont. Får hoppas att det fortsätter bli bättre men oroar mig lite för att mjölkproduktionen ökar av extra amning = ny mjölkstockning nästa vecka smile4.gif

Fast om du sprutar ut lite själv så vänjer sig ju kroppen vid mindre :) skönt att det är bättre
Svar på tråden Mjölkstockning