Hur svår läsläxa första veckan i ettan?
Min son har nyss börjat ettan och fick första läsläxan förra veckan. Vi blev lite förundrade både jag och pappan. För det var flera sidor i läseboken, 1-2 meningar per sida att läsa. Det var meningar som "Hej mamma, sa Asta" t.ex. Min son kan nätt och jämnt bokstäverna än och har inte riktigt knäckt läskoden. Han kunde iallafall med stor möda och hjälp av oss traggla sig igenom läsläxan. Är det vanligt att det är så svåra läxor på en gång i åk 1? Jag vet att det finns flera andra barn i klassen som inte kan alla bokstäver än, och hur ska de då kunna läsa redan? Det känns som om det är ett måste att barnen knäckt läskoden redan innan ettan om de ska klara av det här. Jag gick ju lågstadiet för 25 år sedan men vill minnas att man i ettan mer höll på med att träna på bokstäver och korta ord som "ris" och "ros" i början. Är lite rädd att sonen helt ska tappa modet om det är väldigt svåra läxor redan från dag 1....
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-31 09:02
Dessutom tänker jag på de barn som inte har så engagerade föräldrar. Finns inte en chans att min son skulle klara den här läxan utan hjälpen han får av oss....