• En blå giraff

Hur svår läsläxa första veckan i ettan?

Min son har nyss börjat ettan och fick första läsläxan förra veckan. Vi blev lite förundrade både jag och pappan. För det var flera sidor i läseboken, 1-2 meningar per sida att läsa. Det var meningar som "Hej mamma, sa Asta" t.ex. Min son kan nätt och jämnt bokstäverna än och har inte riktigt knäckt läskoden. Han kunde iallafall med stor möda och hjälp av oss traggla sig igenom läsläxan. Är det vanligt att det är så svåra läxor på en gång i åk 1? Jag vet att det finns flera andra barn i klassen som inte kan alla bokstäver än, och hur ska de då kunna läsa redan? Det känns som om det är ett måste att barnen knäckt läskoden redan innan ettan om de ska klara av det här. Jag gick ju lågstadiet för 25 år sedan men vill minnas att man i ettan mer höll på med att träna på bokstäver och korta ord som "ris" och "ros" i början. Är lite rädd att sonen helt ska tappa modet om det är väldigt svåra läxor redan från dag 1....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-31 09:02
    Dessutom tänker jag på de barn som inte har så engagerade föräldrar. Finns inte en chans att min son skulle klara den här läxan utan hjälpen han får av oss....

• Svar på tråden Hur svår läsläxa första veckan i ettan?
  • Amaryllisen1

Fokusera på ert barn och inte hur det går för alla andra. Min syrras son går nu i 3an och han knäckte läskoden helt sommaren mellan 1 och 2, det är ett tragglande när jag läste med han var det mycket suck och stön och han vände och vred sig men det gav resultat, även om man inte tror det när man är mitt i det.

Minst 30 min/dag läste vi, fröken ansåg det räckte med 15min/dag

• Hallonsaft

Den boken hade min son också i klass 1. Gick jättebra :).

Men dom väntade allt några veckor med att ge ut den, först fick alla en annan bok:

Gris..Grisen...Grisar osv.

• En blå giraff

Jo jag förstår ju att det behövs mycket tragglande också för att de ska lära sig. Men det är lite saftigt att försöka läsa långa meningar för den som inte alls kan läsa....

• Flickan och kråkan

Vår son har inte fått första läsläxan ännu. De ska få den på tisdag. Jag hoppas att de får individuella läsläxor. Förra veckan var de ute och läste för en annan lärare en och en. Hon kollade om de kunde bokstäverna, deras ljud liksom läsförmåga (om de läste antar jag). Den lärare är den som ansvarar för läsläxorna. Min son läser utan svårigheter så för honom hade inte heller din sons läsläxa varit någon höjdare....men åt andra hållet. 

Lurigt i den åldern för de är ju på så olika nivå. Och det är inget konstigt. Min son är inte väldigt begåvad eller så utan har bara haft ett väldigt intresse för bokstäver och liknande. Han har svårt för annat. 

Till när har han läsläxan? I ditt läge hade jag pratat med hans lärare. I min sons klass kan verkligen inte alla läsa ännu och andra läser väldigt bra. Kanske tänkt att ni mer ska läsa tillsammans nu inledningsvis och träna på ljudning? Tycker att det är märkligt att ge ut en sådan läxa utan vidare förklaring. Delar som dig uppfattningen att man kan sätta vissa barn "i sticket" på det viset.

• Judiths

Har ni inte fått några instruktioner till läsläxan? Om er son inte kan läsa än läser ni för honom. Så småningom kan ni börja växelläsa (turas om att läsa) och körläsa (läsa samtidigt). Viktigt att ni fortsätter lyssna på honom och läsa tillsammans även när han sen kan läsa själv.

Mitt förslag är som sagt att ni läser högt för honom och fokuserar på läsförståelsen som också precis som avkodningen är superviktig:

1. Titta på bilder och läs rubriker. Förutspå vad ni tror kommer hända.

2. Prata om oklarheter och svåra ord. Vad betyder...? Vad menas med...?

3. Ställ frågor till texten när ni läser. Vad hände nu? Vad sa hon om? Undra hur hon tänkte? Det är som en gång när jag...

4. Hjälps åt att plocka ut det viktiga och sammanfatta texten. Först hände... Sedan hände... Och till sist...

Gör med andra ord precis som man ofta gör när man läser för yngre barn och utforskar berättelsen tillsammans.

Hans lärare räknar garanterat inte med att alla kan läsa och de kommer med stor sannolikhet arbeta grundläggande med bokstäver och bokstavsljud till en början.

Märkligt att ni inte fått information om tanken med läsläxan dock. Lycka till!

• En blå giraff

Ja ni har rätt, det konstiga är att vi inte fått någon närmare förklaring av läxan. Fick bara en lapp att det är dessa sidor som barnen ska läsa. Jag blir väldigt stressad eftersom det är så svårt för min son. Men inser samtidigt att han knappast kan vara ensam om att inte kunna läsa obehindrat första veckan i ettan... Vi ska ha någon typ av samtal snart med läraren och kanske kan få en förklaring då. Vi tragglar väl på så länge.

• vampyria2

Hm men läxan måste ju ligga lite i mitten så det funkar för alla barn sen får man göra undantag för de som antingen inte fixar den eller för de som behöver lite mer utmaningar.
    Jag sitter på andra sidan om problemet och det är inte så kul det heller, min son har även han just börjat ettan och har kunnat läsa och skriva i flera år, nu läser han utan problem på TV när den är textad, du kan ju förstå att för han blir såna läxor för lätta...måste vara jätte svårt för en lärare att hitta nått som passar alla elever.

• Neithotep

Här får ettorna individuella läsläxor och olika snabbt, vissa en vecka in i terminen och andra fem veckor in i terminen..

• cosinus

I ettan har mina barn haft Ola, Elsa och Leos läseböcker. Ola är enklast och verkar dessutom finnas i två nivåer och Leos är svårast med mycket text på varje sida. Alla kapitel handlar dock om samma saker så barnen läser om samma saker men olika mycket.

Dock är ju den enklaste nivån på kanske 3 sidor med två meningar på varje av typen "jag heter Ola"

För oss drar läsningen igång fort i ettan och nu klarade dottern meningar av enklaste sort men annars menade läraren på att man får läsa och traggla med dem för att de på en vecka ska lära sig hur orden ser ut även om de inte regelrätt läser.

Även i tvåan har våra haft två nivåer på böcker medan det i trean varit lika för alla.

Man ska ju inte behöva kunna läsa när man börjar ettan men med min erfarenhet av 2 barn i ettan så kommer jag inte släppa upp de två yngsta utan att kunna läsa hyffsat. Det blir så mycket enklare så.

• scanmia

Här får barnen välja böcker själva efter sin läsnivå. Läraren utvärderar dem och de får sedan välja fritt bland små böcker i den kategorin de hamnar i. I de lägre kategorierna är det bara ett par ord per sida och bilder som visar. Läxan är att de ska jobba med läsning 15 minuter om dagen.

Svar på tråden Hur svår läsläxa första veckan i ettan?