• Tufftuff

Tvångsförflyttad av rektor p g a felfördelning av flickor

Hej!

Mon dotter hade ett jobbigt år i 4:an.
    Vi kontaktade en annan skola för att fråga om hon fick plats i deras lugna klass.
    Vi var jättevälkomna! Jag var tydlig med att en flytt inte skulle ske om vi inte kom i den lugna klassen.
    Detta blev klart våren 2014. Vi besökte klassen och blev trevligt bemött. Detta skulle bli kanonbra.
    Sommarlovet gick och hon såg med glädje framemot skolstarten.
    Vi var på uppropet och blev presenterade för läraren.
    Väl hemma efter uppropet kommer "bomben".
    Rektorn på skolan mailar till mig om att hon är tvungen att tvångsförflytta min dotter till den stökiga klassen då det blivit felfördelat med tjejer.
    Jag ringer upp rektorn för att få henne att förstå att hon har haft det jobbigt i 4:an och att vi äntligen skulle få det lugnt och skönt i den utlovade klassen.
    Rektorn erkänner att de gjort fel, men att hon var tvungen att göra så här.
    Jag mailar även en tid senare för att påtala att vår dotter inte trivs och att hon mår dåligt.
    Ingenting hjälper.
    Jag ringer rektorns chef.
    Han lyssnar och tycker att vi blivit felbehandlade, men kan ingenting göra.
    Nu ska vi ha ett personligt möte med rektorn.
    Känner mig dock maktlös.
    Vad sök jag säga? Hur ska jag få rektorn att förstå att hon förstör skolgången för vår dotter?
    Vår dotter har blivit en ekonomisk bricka. De har ju fått in skolpengen för henne...
    HJÄLP!!!

• Svar på tråden Tvångsförflyttad av rektor p g a felfördelning av flickor
  • Pellerbom

Hur kan det bli "felfördelat" med tjejer? Olika grupper har olika fördelning killar/tjejer, så är det alltid. Väldigt sällan är det 50-50. Väldigt sällan går det exakt lika många av varje sort i alla parallellklasser.
    Vad är rektorn rädd för ska hända om din dotter får gå i den klass ni blev lovade?

• Bunny on speed

Låter konstigt.

Flfördelning?

Rektorn säger att din dotter ska flyttas till stökiga klassen?

Bunnies, it must be bunnies!
  • Tufftuff

Ja, det var ett föräldratryck från den stökiga klassen där fler slutat.

De krävde fler tjejer. Då blev dessa föräldrar sura när de fick nys om att tre nya tjejer hade fått plats i den lugna klassen, en av min tjej.

Detta föräldratryck var viktigare eftersom att det var elever som "redan" gått i skolan ett år.

Alla nya 3 tjejerna tvångsförflyttades!

Det är dock min tjej, som är känslig, som tar det hårdast med flytten.

Hon litade ju på mig att hon äntligen skulle få det bra i skolan.

Nu har hon tappat tron på vuxenvärlden...

• Konservativ

Det kanske finns andra skolor du kan fundera på? Med en rektor som flyttar elever till en klass för att det ska bli lugnare kanske den skolan inte är nåt att ha i alla fall.

• cosinus

Ja från rektorns synvinkel var det nog den rimligaste lösningen. Hon måste ju försöka få till bästa möjliga situation för bägge klasserna.

Antar att det fallit ifrån tjejer i den stökiga klassen sen förra terminen utifrån det du skriver. Kan man då lösa det genom att flytta in 3 nya tjejer är det ju lätt värt ett försök framför att helt dela om klasserna som ju eg också skulle vara ett alternativ men förmodligen skulle få alla i den lugna klassen att gå i taket.

Långt ifrån säkert att rektorn visste om detta när ni lovades plats.

Jättetråkigt för din tjej och jag förstår er besvikelse men jag kan också förstå rektorn.

Vad jag däremot inte kan förstå är hur man utsätter sig för att bli rektor och behöva hantera såna här situationer.

• Chrysabelle

Varför kan skolan inte fixa att alla klasser är lugna?

• Tufftuff

Ja, det är ju ett vuxenproblem på skolan att det finns en så stökig klass som ingen vill gå i.

Att sätta fler tjejer i den som lugnande medel mot deras vilja är ingen bra lösning.

Rektorn har tidigare misskött en förskola där hon varit chef. Hon är alltså inte rätt person för att klara av rektorsuppdraget.

Själv arbetar jag i en annan skola i en annan kommun. Där skulle detta aldrig hända. Här lyssnar vi på barnen och deras föräldrar. Vi skulle aldrig köra över någon på detta sättet....

• Tufftuff

Tycker att det är anmärkningsvärt att inte rektorn kollar upp anledningen till skolbytet.

Det är ju av ohälsa vi valde att byta skola...

• Tangent

Förstår inte alls hur rektorn agerar. Förstår inte inställningen att lugna barn ska användas som lösning på stökigheten. Hur gick mötet med rektorn?

• missan75
    Chrysabelle skrev 2014-08-31 10:27:40 följande:

Varför kan skolan inte fixa att alla klasser är lugna?

Varför kan alla föräldrar styra sina ungar?
  • Wilowa

Det här ska du ta med Skolverket!

Jag har svårt att se att detta skulle vara okej då eleverna ska hanteras som individer och inte som kön. Att sätta in flickor i en stökig klass för att skapa lugn och ro är helt fel! Skolan får inte förutsätta att flickor är lugna och hjälper till att skapa lugn i klassen. Dessutom så är det skolans sak att lösa stökigheten genom att tillsätta rätt resurser, inte utnyttja eleverna!

• missan75
    Wilowa skrev 2014-10-19 10:44:51 följande:

Det här ska du ta med Skolverket!

Jag har svårt att se att detta skulle vara okej då eleverna ska hanteras som individer och inte som kön. Att sätta in flickor i en stökig klass för att skapa lugn och ro är helt fel! Skolan får inte förutsätta att flickor är lugna och hjälper till att skapa lugn i klassen. Dessutom så är det skolans sak att lösa stökigheten genom att tillsätta rätt resurser, inte utnyttja eleverna!

Skolverket kommer inte kunna göra ett dugg.

Det är rektorns jobb att fördela klasserna, det är inget Skolverket kan göra något åt.

Givetvis vill skolorna ha en hyfsad jämn fördelning pojkar/flickor i de olika klasserna. Och det behöver inte ha något med att flickor är lugnare än killar att göra, det finns tjejer som är ack så röriga och aktiva och killar som inte är det.
  • Wilowa
    missan75 skrev 2014-10-19 10:51:00 följande:
    Skolverket kommer inte kunna göra ett dugg.

Det är rektorns jobb att fördela klasserna, det är inget Skolverket kan göra något åt.

Givetvis vill skolorna ha en hyfsad jämn fördelning pojkar/flickor i de olika klasserna. Och det behöver inte ha något med att flickor är lugnare än killar att göra, det finns tjejer som är ack så röriga och aktiva och killar som inte är det.
    Rektorn ska också se till barnens bästa och fördela barnen därefter. Sedan ska eleverna fördelas oberoende av kön. Vad rektorn ska göra i detta läge är att tillsätta de resurser som behövs för att lösa problemet, inte börja flytta barn! En klass som inte fungerar behöver lugn och ro och inte fler barn. Får man inget gehör från kommunen så är Skolverket nästa steg. Även om Skolverket inte ingriper, så kan ts få bra råd om hur hon/han ska gå vidare med detta.
  • Haskel

En rektor KAN inte tillåta att det finns en lugn och en stökig klass. Hans/hennes jobb är att se till att båda klasserna är likvärdiga. Ett sätt att främja detta, ansågs säkert att få in fler flickor i den "stökiga" klassen.

Rektorns tanke var sannolikt inte att din dotter kunde gå i en stökig klass. Hans/hennes tanke var att omfördela klasserna, så båda blev lugna.

Svar på tråden Tvångsförflyttad av rektor p g a felfördelning av flickor