Trött, ledsen och desperat anhörig
Är alkoholisthustru och min man fick ett cancerbesked för ca en månad sedan. Han var då nykter, men börjar givetvis dricka "bara för att..." och "bara idag"...ja det finns ju alltid någon anledning av dricka...
Det har givetvis fortsatt trots att han vet att han måste vara nykter för alla undersökningar/operationer som ska göras. Han vägrar läkarkontakt och inneliggande avgiftning, så det är som vanligt jag som måste fixa och planera.
Åkte till en beroendeklinik med drop-in på egen hand idag (han skulle aldrig följa med förstås) för att försöka få träffa en läkare i egenskap av anhörig. Maken skulle bara behöva ett recept på lugnande så fixar vi detta snabbt och lätt i hemmet, men ack vad jag bedrog mig. Som anhörig får jag inte träffa någon läkare, utan blev hänvisad att kontakta en anhöriggrupp...men detta gällde ju ett akut medicinskt problem och de är ju inga läkare.
Jag var väl naiv att tro att man kunde få ordnat med ett (engångs-)recept till en närstående.
Någon annan med liknande erfarenheter, eller som på något vis fått ett recept utskivet åt någon annan än sig själv?
Behövde bara skriva av mig lite frustration...