• Malinn81

sätta 4 åring i britax 2way väger 16kg o knappt 100cm lång. anser de för tidigt att vända frammåt

skrev en tråd precis men la den nog i fel kategori så tror inte att så många läser där, så gör nytt försök..

vår lilla kille har växt ur sin besafe izikid x3 tror jag den heter, han väger 16kg snart o han har typ 1 dm kvar upp till stolens kant då öronen är vid kanten.. så jag tycker han ska ha en till bakåtvänd stol innan vi sätter han framåtvänd.

Tittade på en britax Twoway mest för att den är nersatt från 2600kr till 1400kr, (jag är luspank!) men vill inte känna mig tvungen på grund av min dåliga inkomst att köpa en billig framåtvänd stol redan nu. Barn är ju rekkomenderade att sitta bakåtvänt till 5 års ålder.

Vi har en volvo v70 av nyare modell så jag vill veta av era erfarenheter om denna stol tar liten plats i bilen och samtidigt är bra för lillkillen och ger han mycket benutrymme. Som det är nu har han typ 1dm benplats och framsätet, passagerarsätet är ganska långt fram om inte längst fram. Det är ju inte alls bra utan fullkomligt livsfarligt för en vuxen människa att sitta där om airbagen slår ut. Enligt vad jag har hört dör man av smällen.

Britax är väl en lite stol jämfört med superklumpiga izikid, visst stolen har vatt superbra inte det men det känns som en stor stol.

Har ni tips?

• Svar på tråden sätta 4 åring i britax 2way väger 16kg o knappt 100cm lång. anser de för tidigt att vända frammåt
  • mamaG

Barn är rekommenderade att åka baklänges till fyra års ålder så det är nog inte för tidigt att vända.

• Malinn81

det är rekommenderat att ha barn bakåtvända tills 15 månaders ålder iaf.. men jag tycker att en stor 4 åring som är som en fem åring kanske kan.. men jag har en fyraåring som har kläder som en treåring så jag tycker ett år till

• Flickan och kråkan

Förstår att du av säkerhetsskäl vill ha honom bakåt ett tag till. Har inte testat two-way, men vi har haft den lite mindre hi-way till båda våra äldsta ända tills precis före sommaren då vi bytte till framåtvända för båda. Äldsta var då 6,5 år. Han är idag 116 cm och väger strax under 19 kilo. Mellansonen var drygt 5 år, 111 cm och 18 kg. 

• Flickan och kråkan
    Malinn81 skrev 2014-08-29 13:26:27 följande:

det är rekommenderat att ha barn bakåtvända tills 15 månaders ålder iaf.. men jag tycker att en stor 4 åring som är som en fem åring kanske kan.. men jag har en fyraåring som har kläder som en treåring så jag tycker ett år till

Det har inte så mycket med storleken att göra egentligen utan om ålder och kroppens proportioner. Ju äldre barnet blir desto mindre i förhållandet till övriga kroppen blir t.ex. huvudet. Det handlar även om annan kroppslig utveckling och den påfrestning kroppen utsätts för vid kollision.
  • Ahududu

Men alltså Britax Two-way går ju att ha bakåtvänd också så köp den o ha den bakåtvänd bara. Det är en stol som går att ha både bakåtvänd och framåtvänd

• Malinn81

okej tackar för era svar! jag skulle hemskt gärna vilja veta hur folk som har stolen har det med benutrymme osv och platsen för framsätet osv..

• Flickan och kråkan
    Malinn81 skrev 2014-08-29 14:08:27 följande:

okej tackar för era svar! jag skulle hemskt gärna vilja veta hur folk som har stolen har det med benutrymme osv och platsen för framsätet osv..

Men har ni fler barn eller åker många vuxna samtidigt? Annars så måste ju faktiskt inte den andre vuxna sitta fram....om ni är två vuxna + barn. Vi hade tre bakåtvända barn under ett år. Då var det rätt knökat .
  • Sisisisi

Förstår att du vill ha honom bakåt längre, det borde vara en självklarhet för alla eftersom det alltid är säkrare! Jag hade twoway i V70 och den passade bra där. I fram satt jag (169 cm) helt okej, men sambon (186 cm) satt lite trångt. Barnet hade bra benplats och satt bakåt tills han var 118 cm.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Lady Namárië

Britax Twoway tycker jag tar relativt liten plats i bilen, MEN den funkar inte klockrent som framåtvänd stol. Vi har valt att byta ut den när vi vänt barnen. Så att den är vändbar är inget klockrent argument för att investeria i en sådan.

Har du kollat med ditt försäkingsbolag om de hyr ut stolar? Så slipper du köpa både nu och när det är dags att vända.

So say we all
  • Vickan I

Blev tokigt. Vi har en two-way som vår snart sexåriga son sitter i bakåtvänd. Lite trångt för benen nu så har precis köpt en framåtvänd stol istället. Skulle inte vända en two-way framåt då stolen i sig är för tung för det (även om man lagligt får göra det).

• Malinn81

Har fåt svar från ett antal nätsajter. Britax Two way strök jag ur listan direkt när en försäljare sa att stolen utkom på marknaden för 13 år sedan, och saknar där  skyddet som de nyare stolarna krocktestas för. Som tex sidokrocksskydd och stödbenet.

De flesta har tipsat om britax max way vilken ska va bra för små bilar, så det låter ju toppen. Sen att det står på britax hemsida att maxway är deras senast utkomna stol i 9-25 kg klassen :)

Fast en försäljare säger att hon personligen har fastnat för britax multitech II. Så står och velar mellan max way och multitech II. Vad jag sett så har multitech funnits iaf sen 2010, så jag skulle vilja veta om max way utkom senare än så.

• Malinn81

en försäljare sa med att vi kan testa att räta upp izikid lite så kanske han kan ha den några månader till. Förstod inte riktigt hur han menade med att vi ska "korta stödbenet lite extra så det blir så bra lutning på stolen, att stolen inte tar i passagerarstolen högst upp"

• vi och pyret

Vi har/har haft en multitech till våra söner. Vid 5,5 års ålder vände vi äldsta framåt och köpte då en bältesstol till honom. Han var ca 116 cm och vägde runt 22 kg, benutrymmet var inga problem men han fick inte plats i bältet längre. Vi har en Volvo V70 och det går att sitta i framsätet ganska ok, jag är 175 cm.

Vill dock inte anv denna som framåtvänd då den är ganska tung.

• Malinn81

Jo jag har med hört att de uppfattas som tunga framåtvända

vi och pyret skrev 2014-09-04 12:48:38 följande:

Vi har/har haft en multitech till våra söner. Vid 5,5 års ålder vände vi äldsta framåt och köpte då en bältesstol till honom. Han var ca 116 cm och vägde runt 22 kg, benutrymmet var inga problem men han fick inte plats i bältet längre. Vi har en Volvo V70 och det går att sitta i framsätet ganska ok, jag är 175 cm.

Vill dock inte anv denna som framåtvänd då den är ganska tung.

• Sisisisi

Det stämmer att maxway kan ta liten plats i bilen, men då blir det ingen benplats. Jag var mycket nöjd med multitech och sonen hade den tills han var 118 cm.

Twoway kom faktiskt ut för 18 år sedan, den är såklart testad och godkänd i samma test som alla andra stolar, förutom de nyaste som testas i i-size.

Mångar nöjd med axkid minikid oxå, den funkar till ca 120 cm tar liten plats men ger bättre benplats än maxway.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Malinn81

Hej igen
    Körde till en butik i lördags där vi testade en multitech 2 i bilen, jag tyckte ju att den va bred,´mycke bredare än den vi har.. men då har har ju plats att växa på bredden.. jag tyckte då inte att sonen fick mer benplats i den snarare mindre.. hon i butiken menade på att ingen stol ger mer plats i bilen nu vid den här åldern o storleken som sonen har. när han satte sig i stolen satte han genast fötterna mot bilsätetsryggstöd så knäna nästan gick i bröstkorgen.. när han sitter i stolen han har som är urvuxen om 1 kg sitter han med benen ner mot sitsen på sätet eller sitter han i skräddarställning.. så ser ju nästan mer bekvämt ut i den.. izikid sitter ju ganska högt upp och multitech sitter ju nere på sätet om man jämför de..
    multitech var ju inte så hög i ryggen heller.. hur länge har man en sån stol? är det samma. örat upp till ryggstödet slutar inte nackstödet eller är denna upp till nackstödet eller?
    enligt hon som jobba i butiken sätter man inte en så stor kille som sonen i en maxway utan det är från bebis. så enligt vad hon sa är ju inte maxway nåt att satsa på.

• vi och pyret

Om jag förstår din fråga rätt ang nackstödet på multitech så går det att höja upp en bra bit, den räknas som utväxt när öronen är i höjd med övre kanten. Men tror att axlarna kommer att gå i nackstödet innan man kommer upp så högt med öronen.

Det är en stor stol, inget snack om saken! Min son har alltid suttit skräddare i den, fördelen när stolen inte är skålad kring höfterna.

• Dr Mupp

Vi har Two-way som extra stol numera. Men vi har använt den till tre barn. De har vuxit ur den när de varit kring 125 cm. Tar inte mycket plats och tack vare att den har låga sidor så får barnet lättare plats att sitta med böjda ben. 

Naledningen till att vi har den som extrastol är att den är 9 år och vi då valde att köpa en max-way till lillgrabben istället. Max-way tar större plats än two-way när det kommer till stora barn som behöver benutrymme. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden sätta 4 åring i britax 2way väger 16kg o knappt 100cm lång. anser de för tidigt att vända frammåt