• linn74

6-åring, allergisk?

Hej, vi har en dotter som på senaste klagat över att hennes ögon rinner.Vi ser att de rinner, ser ut lite som att hon gråtit fast hon inte har det . Vi hittar ingen speciell koppling till när det sker. Jag är inte allergisk inte min sambo heller. Men allergi finns i släkten. vet inte om det är ärftligt...Kan ögon som rinner vara ett tecken på allergi?? Om vi sen ska söka, hur går ett allergitest till isf??

/L

• Svar på tråden 6-åring, allergisk?
  • Näckrosen

Kliande rinnande ögon är ett tecken på allergi. Min erfarenhet är att man oftast blir snorig också om ögonen rinner av allergi.

Ett allergitest består oftast av ett pricktest där man droppar ett antal droppar allergen som man vill testa på armen och sticker ett litet lätt stick i droppen. Efter ca 30 min läses testet av.

Ofta tar de även ett blodprov.

Om det inte kliar i ögonen och inga andra tecken på allergi så finns det ju andra saker som din dotter kan ha fått. Trånga tårkanaler kanske? Ring BVC eller vårdcentralen.

• linn74

Hej, hon har bara ögon som rinner. Tack, får kolla med vårdcentral först då, hon tillhör inte bvc längre. Inget kli alls, då kanske det inte är allergi.Får höra med de då.

Svar på tråden 6-åring, allergisk?