• Anonym (Fp 10,55%)

Jobb/sjukskrivnig/fp (Skydda Sgi)

Hej!

Jag jobbar 64,45% (oregelbundet dag/kväll/natt/helg) och har en vilande SGI från en heltidstjänst för några år sedan, är föräldraledig på resterande % och fyller upp med föräldradagar, för att skydda SGI.

Nu har jag blivit sjukskriven 25% (från min föräldraledighet, då det är den situationen som jag ej klarar av för tillfället) och behöver då fylla upp med FP för att komma upp i 100% och skydda min SGI, alltså jag behöver ta ut 10,55% föräldrapeng.

Hur skall jag räkna ut hur många timmar/dagar detta blir? Och när kan jag lägga dessa, för jag vad jag förstår läggs sjukskrivningen på veckans alla 7 dagar?

(Jag skall alltså fylla upp till 40 h/vecka)

Tacksam för hjälp med detta! J

• Svar på tråden Jobb/sjukskrivnig/fp (Skydda Sgi)
  • Försäkringskassan

Då vi inte kan svara i enskilda ärenden här på Facebook så rekommenderar jag dig att ringa till oss för att få mer information om vad som gäller dig och ditt ärende.

Telefonummer till Kundcenter är 0771-524 524.

Öppettiderna är:
    Måndag-Fredag 08.00-21.00
    Lördag 08.00-15.00
    Söndag 15.00-21.00

Har du fått en personlig handläggare med anledning av din sjukskrivning kan du istället kontakta den.

Rent generellt gäller att så länge man är sjukskriven och man inte har fått något beslut om avslag på sin försäkran om sjukpenning så är man ändå inne i ett SGI skydd.

Hälsningar

Robin, handläggare

Svar på tråden Jobb/sjukskrivnig/fp (Skydda Sgi)