• Tröttisen

Gravid föräldraledig sjukskriven får äldre barnet vara på förskolan??

Hej!
    Jag är gravid i v.37 nu och sjukskriven från jobbet. Fr.o.m. nästa vecka är jag föräldraledig och tar ut föräldradagar för den nya bebisen. Om jag är fortsatt sjukskriven till bf (men inte har nån sjukpenning från fk utan fortsätter ta föräldradagar på nya barnet), får man då ha äldre syskonet på dagis heltid?

Annars är det 15h/v som gäller i vår kommun när man är föräldraledig för ett annat barn.

• Svar på tråden Gravid föräldraledig sjukskriven får äldre barnet vara på förskolan??
  • E2012smamma
    Tröttisen skrev 2014-08-27 09:22:35 följande:

Hej!
    Jag är gravid i v.37 nu och sjukskriven från jobbet. Fr.o.m. nästa vecka är jag föräldraledig och tar ut föräldradagar för den nya bebisen. Om jag är fortsatt sjukskriven till bf (men inte har nån sjukpenning från fk utan fortsätter ta föräldradagar på nya barnet), får man då ha äldre syskonet på dagis heltid?

Annars är det 15h/v som gäller i vår kommun när man är föräldraledig för ett annat barn.

Jag är gravid i v 38.

Jag har min son på förskolan mellan 09-16 och är föräldraledig för det nya barnet medan

Har kollar m förskolechefen och hon sa att storebror får gå heltid tillome att bebisen blir 4 veckor. Sedan har vi 30 h/ v.
  • Vickan I

Jag var sjukskriven fram till BF med andra barnet. Fick iofs pengar från först jobbet och sedan FK och då fick (skulle) sonen gå som vanligt. Jag fick inte ha honom hemma (hade inte gått heller iofs) då FK ansåg att om jag kunde sköta äldsta barnet så kunde jag jobba också. Men läkaren har ju sjukskrivit dig så då borde du få ha barnet där full tid oavsett vart du plockar pengar. Men varför slösa fl-dgr om du är sjukskriven?

• Tröttisen

Ahh vad bra det låter hos er E2012s mamma, i vår kommun är det tyvärr bara 15h/v fr.o.m. att man börjar vara föräldraledig för nya barnet :( men man tycker att jag borde kunna få ha honom där mer om jag är sjukskriven, fast det kanske är så att pappan måste vara hemma då?

Vickan skulle du ha jobbat fram till bf då egentligen? Jag måste ta föräldradagar för nya barnet för att SGIn inte ska sänkas :( store är över 1 år, annars hade jag skippat det.

• Zettes
    Tröttisen skrev 2014-08-27 11:41:37 följande:

Ahh vad bra det låter hos er E2012s mamma, i vår kommun är det tyvärr bara 15h/v fr.o.m. att man börjar vara föräldraledig för nya barnet :( men man tycker att jag borde kunna få ha honom där mer om jag är sjukskriven, fast det kanske är så att pappan måste vara hemma då?

Vickan skulle du ha jobbat fram till bf då egentligen? Jag måste ta föräldradagar för nya barnet för att SGIn inte ska sänkas :( store är över 1 år, annars hade jag skippat det.

Jag blev så nyfiken på varför du tycker att det hade varit bättre om ditt barn hade fått gå 30h/veckan? I vår kommun är det också 15h/veckan när man är hemma med andra barnet, och det tycker iallafall jag är jätte bra! ????
  • Zettes
    Zettes skrev 2015-02-22 15:25:23 följande:
    Jag blev så nyfiken på varför du tycker att det hade varit bättre om ditt barn hade fått gå 30h/veckan? I vår kommun är det också 15h/veckan när man är hemma med andra barnet, och det tycker iallafall jag är jätte bra! ????
    Det skulle inte vara massa frågetecken. Utan en glad gubbe. :)
  • älskarlivet81

När jag var sjukskriven under graviditeten gick vår dotter på förskolan enligt min mans schema.

Får man fråga varför du tar fp-dagar istället för att du får sjukpenning från fk?

Svar på tråden Gravid föräldraledig sjukskriven får äldre barnet vara på förskolan??