• Mira76

Hur somnar era bebisar (ca 2-3 månader)?

Min dotter somnar nästan endast genom amning (förutom i vagn/babyskydd när vi är ute). Tidigare kunde pappan bära/vyssa henne till sömns, men nu duger bara att amma eller snarare snutta sig till sömns. Vaknar hon när jag lägger ner henne får jag börja om att amma igen..Lite jobbigt samtidigt som det är lättast så, hon blir jätteledsen och arg om hon inte får bröstet..nackdelen är ju dock att man ej kan turas om med nattningarna.
    Hur gör ni andra? Gör man sig en björntjänst genom att amma till sömns, blir det svårare att sluta med det sen..?

• Svar på tråden Hur somnar era bebisar (ca 2-3 månader)?
  • lövet2

Alla mina barn utom ett har somnat vid bröstet. Bekvämt, enkelt och praktiskt. När de blivit större och jag slutat amma, så har de somnat på annat sätt.

• rere88

Erbjud napp...

ett barn ska inte använda bröstet som napp.. det är bara till för o få mat.

sen är alla barn olika i vad som funkar.

somnar hon i vagnen så låt henne sova i vagnen. . Det är viktigare ATT hon somnar än VAR hon somnar.

• lövet2
    rere88 skrev 2014-08-26 13:30:35 följande:
    Erbjud napp...
    Jag håller inte med dig ett enda dugg. I bröstmjölken finns bl a hormoner som gör barnet sömnigt och mjölken funkar även som smärtstillande och slemlösande. Den är inte bara mat.
    Napp är ett djävulens påfund, minst sagt. Stör sömnen, sabbar talet, är beroendeframkallande och kan dessutom göra tänderna sneda.
  • Natulcien

Nej, jag tycker inte att du gör dig själv en björntjänst. Om bebisen somnar av amning så är det ju jättebra! Många bebisar har svårt att komma till ro på något sätt över huvud taget, så har man hittat något som funkar - så kör på det!

Vår son somnade också enbart av amning på kvällen/natten när han var 2-3 månader. På dagtid fungerade även vagnen, bärsele och pappas famn.

Men när han var runt 5 månader så blev han mer speedad och distraherad på kvällarna och sprattlade och åt supersfort, så plötsligt somnade han inte längre av amningen. Så då fick vi ligga bredvid och buffa lätt i rumpan istället, vilket tog längre tid. Så var glad så länge hon somnar snabbt och smidigt av amningen, skulle jag säga!

• fluu

Då somnade hon på bröstet eller i famnen om man buffade henne i rumpan samtidigt eller om man gick runt och vaggade henne i selen. Ibland i vagnen.

rere88 skrev 2014-08-26 13:30:35 följande:
    Erbjud napp...
    sen är alla barn olika i vad som funkar.
    somnar hon i vagnen så låt henne sova i vagnen. . Det är viktigare ATT hon somnar än VAR hon somnar.
    Håller inte med alls. Amning är så mycket mer. MEN om du känner att du inte orkar amma konstant så erbjud napp eller testa dig fram med annat.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mira76

Just nu är det ju smidigt eftersom hon somnar och jag kan se på tv samtidigt..istället för att man ska kämpa med annan metod och hon ska gråta i timmar...Men samtidigt hade jag önskat att hon kunde komma till ro även på annat sätt, tex när hon vaknar efter kort stund och jag vet att hon egentligen inte är hungrig utan bara vill snutta..

• Bubblan7901

Min son somnar nästan alltid vid bröstet. Tycker det är härligt att han kan komma till ro, det är det absolut viktigaste oavsett hur. Bröstet är inte bara mat, det innebär även trygghet för barnet. Försök att inte tänka att det bara är mat ditt barn vill ha, utan att din närhet innebär trygghet. Njut av läggningarna så länge de fungerar. ;)

• maribel

Min son är 3mån. Mina andra barn har tagit napp och det var bra. När man ammat fick dem nappen och sen sov dem bra och utan att vara lättväckta. Men denna lilla pojke vägrar napp och ammas till söms vilket är svårt för han kan inte komma till ro av sig själv. Men nu senaste tiden vill han inte snutta utan bara amma när han ska äta och somna samtidigt. Så det blir mindre snuttande.

Svar på tråden Hur somnar era bebisar (ca 2-3 månader)?