isolande skrev 2014-08-26 11:28:41 följande:
Ser ingen anledning till att inte informera om hur det faktiskt kan vara. Förlossningar verkar vara som ett lotteri, vissa upplever det som fruktansvärt, andra klarar det med en klackspark. Själv hade jag uppskattat information från båda hållen innan min första förlossning, för det blev som en chock. Men alla sa bara typ: "Gå en profylaxkurs så ska det nog gå bra".
Det är möjligt att du inte kommer ha så ont som vissa kvinnor har. Grattis isf. Men risken finns, och då kan det vara bra att vara förberedd. Genom att läsa boken får du råd hur du mentalt ska tänka när smärtan kommer. Den ger oxå info kring förloppet, vad som händer i kroppen när det gör ont, vansinnigt ont, och hur du kan göra för att ta dig igenom det. Det kan vara att andas, att slappna av, att möta smärtan med ett jävlarannamma, att se den som positiv i vägen mot barnet, att dyka in i smärtan och ge efter för den istället för att kämpa emot. För när du blir rädd kämpar du emot, spänner dig och jobbar emot kroppen. Panik ger fysiska reaktioner som i sig kan påverka förlossningesförloppet och det är det man försöker undvika.
Jag vill verkligen inte skrämma dig, jag vill bara ge rådet att inte bli rädd om smärtan är mycket mycket värre än vad du kan föreställa dig.
Ärligt talat, jag frågade inte om smärtan. Jag frågade om en jäkla bok.
Om du inte vill svara på min fråga i ts så snälla skriv inte. Jag mår redan jävligt dåligt och sitter hemma och gråter var och varannan dag.