• Anonym (ano)

Föda utan rädsla? Nån som läst?

Hej!
    Jag undrar om någon här har läst föda utan rädsla och isf vad den tar upp? 
    Har inte hittat den i en fysisk butik så kan inte bläddra igenom den själv.
    Är förlossningsrädd och letar efter bra verktyg att hantera min rädsla. Smärtan skrämmer mig inte, utan det handlar mer om kontrollen och att jag inte vet vad som ska hända. 
    Tar denna boken upp det eller handlar den bara om smärta? 
    Har försökt googla men finner inte svar på min fråga.
    Tack på förhand

• Svar på tråden Föda utan rädsla? Nån som läst?
  • isolande

Jag läste den, sedan sålde jag den på tradera. Kolla där?

Den hjälpte mig i min andra förlossning. Jag var så galet rädd efter den första som gick åt helvete. Ett tips till dig är att vara mer rädd för smärtan och fokusera på att hitta strategier att hantera den. En förlossning kan göra så galet ont att du tror att du ska dö, det är då du tappar kontrollen.

• rere88

Läs på!

När jag väntade min första googlade jag och läste på om hela händelseförloppet för att vara beredd och det hjälpte mig.

var inte alls så hemskt som folk runtomkring sa och folk på fm skriver.

När det är dags så försök hitta ett sätt o andas så du slappnar av.. det går mycket lättare då :)

• Anonym (ano)
    isolande skrev 2014-08-26 11:11:39 följande:
    Jag läste den, sedan sålde jag den på tradera. Kolla där?

Den hjälpte mig i min andra förlossning. Jag var så galet rädd efter den första som gick åt helvete. Ett tips till dig är att vara mer rädd för smärtan och fokusera på att hitta strategier att hantera den. En förlossning kan göra så galet ont att du tror att du ska dö, det är då du tappar kontrollen.
    Tack men min fråga var om vad boken handlar om. 
    Jag är inte rädd för smärtan och tänker inte stressa upp mig över det också. Men tack för att du berätta för mig att det gör så ont att man tror att man ska dö.
    Tack, verkligen tack så mycket. 
  • Anonym (nja)
    rere88 skrev 2014-08-26 11:17:21 följande:

Läs på!

När jag väntade min första googlade jag och läste på om hela händelseförloppet för att vara beredd och det hjälpte mig.

var inte alls så hemskt som folk runtomkring sa och folk på fm skriver.

När det är dags så försök hitta ett sätt o andas så du slappnar av.. det går mycket lättare då :)

Väldigt bra tips för ts tänker jag.

Vid min förlossning hade ingen aning om vad som skulle hända, ingen plan eller så. Jag tänkte mest, eftersom jag inte vet något om vad som ska hända så får jag ta det som det kommer, när det gäller bedövning och sånt. Personalen på förlossningen hade ju koll på när det var läge för vad. Sen tänker jag att det är i princip omöjligt att tappa kontrollen på ett sånt sätt att det blir ett problem. Jag vet inte vad den tappade kontrollen skulle vara. Att man skriker eller skäller ut sin man? Gråta och be om bedövning? Om det är att tappa kontrollen så är det nog inte helt ovanligt. Jag hade en kompis som gömde sig i garderoben när värkarna satte igång. Det kanske var ett dumt sätt att tappa kontrollen på :D men tvivlar på att hon verkligen fött där om ingen upptäckt henne. Hjärnan har inte alltid koll inför förlossningar men kroppen brukar ha det :)

Nu var detta nog inte svar på din fråga så kanske jag bara skulle hålla tyst ;)

• Anonym (ano)
    isolande skrev 2014-08-26 11:28:41 följande:
    Ser ingen anledning till att inte informera om hur det faktiskt kan vara. Förlossningar verkar vara som ett lotteri, vissa upplever det som fruktansvärt, andra klarar det med en klackspark. Själv hade jag uppskattat information från båda hållen innan min första förlossning, för det blev som en chock. Men alla sa bara typ: "Gå en profylaxkurs så ska det nog gå bra".

Det är möjligt att du inte kommer ha så ont som vissa kvinnor har. Grattis isf. Men risken finns, och då kan det vara bra att vara förberedd. Genom att läsa boken får du råd hur du mentalt ska tänka när smärtan kommer. Den ger oxå info kring förloppet, vad som händer i kroppen när det gör ont, vansinnigt ont, och hur du kan göra för att ta dig igenom det. Det kan vara att andas, att slappna av, att möta smärtan med ett jävlarannamma, att se den som positiv i vägen mot barnet, att dyka in i smärtan och ge efter för den istället för att kämpa emot. För när du blir rädd kämpar du emot, spänner dig och jobbar emot kroppen. Panik ger fysiska reaktioner som i sig kan påverka förlossningesförloppet och det är det man försöker undvika.

Jag vill verkligen inte skrämma dig, jag vill bara ge rådet att inte bli rädd om smärtan är mycket mycket värre än vad du kan föreställa dig.
    Ärligt talat, jag frågade inte om smärtan. Jag frågade om en jäkla bok. 
    Om du inte vill svara på min fråga i ts så snälla skriv inte. Jag mår redan jävligt dåligt och sitter hemma och gråter var och varannan dag. 
  • isolande
    Anonym (ano) skrev 2014-08-26 11:33:05 följande:
    Ärligt talat, jag frågade inte om smärtan. Jag frågade om en jäkla bok. 
    Om du inte vill svara på min fråga i ts så snälla skriv inte. Jag mår redan jävligt dåligt och sitter hemma och gråter var och varannan dag. 
    Om det är känsligt kanske du inte skulle skriva i ett öppet forum? Jag har svarat på din fråga. Är ledsen om jag gjort dig upprörd, men jag skrev i all välmening.

Hoppas du får hjälp av boken och mödravården och att din förlossning blir minnesvärd {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (nja)
    isolande skrev 2014-08-26 11:50:25 följande:
    Om det är känsligt kanske du inte skulle skriva i ett öppet forum? Jag har svarat på din fråga. Är ledsen om jag gjort dig upprörd, men jag skrev i all välmening.

Hoppas du får hjälp av boken och mödravården och att din förlossning blir minnesvärd {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (ano)
    isolande skrev 2014-08-26 11:50:25 följande:

Du har inte svarat på min fråga nej. 

Jag vill bara att folk kan hålla sig till topic, som verkar vara väldigt svårt för människor på familjeliv, och svara på min fråga ist för att brodera ut om personliga erfarenheter. 
    Det känns rätt dumt att skriva om en smärta så stor att man tror att man ska dö till en person som är rädd. Det var en enkel fråga i min ts som hade kunnat ges ett väldigt lätt svar; ja eller nej. 
  • Virvla

Jag kan tipsa om boken "Att Föda" av Gudrun Abascal. Den tar upp det här med kontroll och olika sätt att hantera och tänka kring det. För mig var den boken ett jättebra verktyg. Jag har en vän som läste "Föda utan rädsla" inför sin andra förlossning och hon fick en mycket mer positiv upplevelse den gången. Hon rekommenderar boken starkt. Lycka till med din förlossning, hoppas du hittar en strategi så att det känns rätt och bra för dig!

• Anonym (ano)
    Virvla skrev 2014-08-26 11:59:48 följande:
    Jag kan tipsa om boken "Att Föda" av Gudrun Abascal. Den tar upp det här med kontroll och olika sätt att hantera och tänka kring det. För mig var den boken ett jättebra verktyg. Jag har en vän som läste "Föda utan rädsla" inför sin andra förlossning och hon fick en mycket mer positiv upplevelse den gången. Hon rekommenderar boken starkt. Lycka till med din förlossning, hoppas du hittar en strategi så att det känns rätt och bra för dig!
    Tack så mycket. Jag ska titta efter den boken. 
Svar på tråden Föda utan rädsla? Nån som läst?