• Anonym (stödja till viss gräns)

stödja en vän, hur?

Har en vän sedan lång tid tillbaka. Det var föst efter flera år hennes missbruk började bli tydligt och vi började bli oroliga (vet inte om det inte var något missbruk tidigare eller om hon bara lyckats dölja det). Efter att hon själv gått en lång väg är hon, så vitt jag vet, idag nykter.
    Hon har sambo och har ett barn med honom.
    Nu till frågan jag grubblar på. För ett år sedan hade jag en större fest då hon självklart var bjuden. Det slutade med att hon var stupfull och gjorde rejält bort sig. Sedan dess har jag inte haft någon misstanke om att hon haft återfall. (hon bad mig den gången att verkligen verkligen inte berätta för hennes sambo) 
    Snart ska jag ha lite kräftskiva hos mig med gemensamma vänner från olika delar av sverige. Jag är nu jätteorolig att hon ska bli stupfull igen. Hon ska bo hos mig. Jag kommer vara nykter, är gravid och har ett barn hemma. Av hänsyn till mitt barn vill jag verkligen inte ha henne hos mig när hon blir full. OM hon blir full. Hon blir verkligen jättekonstig när hon är full och oberäknelig.
    Det kommer även en annan kompis med två barn hit.

Vad ska jag göra om hon ändå dricker? Tror ni hon kommer bli arg om jag innan festen börjar ber henne att snälla, snälla håll dig nykter!
    Jag lutar åt att ringa efter hjälp (polis) och kasta henne i fyllecell om hon blir full, men det är kanske grymt? Men det är inte mig jag tänker på utan barnen.
    Jag ångrar nästan att jag bjöd henne men hon blev så glad över att träffa alla igen och hade inte hjärta att inte bjuda henne och alla förtjänar väl en andra chans?

Försöker tänka, hur skulle jag själv vilja bli bemött i hennes situation? Men kommer inte på något självklart svar. Hur skulle ni vilja bli bemötta? Skulle vilja se fram mot kräftskivan men nu oroar jag mig bara.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-25 21:34
    Ska tillägga att hon INTE kommer ta sitt barn med sig trots att jag sa att det var en barnvänlig fest. Det gjorde hon inte förra året heller då hon blev så full vilket gör mig orolig att hon planerar dricka. (hon själv menar att hon kan dricka något glas vin... enligt min erfarenhet har hon inte kunnat det på många år)

• Svar på tråden stödja en vän, hur?
  • Anonym

En alkoholist har bara en vän (flaskan) allt annat runtikring är bara tomma ord och löften vänner släkt egna barn inget har betydelse även om det kan verka så utåt.

• nathalie78

Prata med henne innan tänker jag. Hon verkar ju vara medveten om att hon har problem och att det har spårat ur förut. Berättarn din oro. Hon kommer kanske stt säga att hon har koll och det har hon kanske så länge hon inte dricker något alls. Vissa har ju svårt att begränsa sig när man börjat. Säg till henne att du inte vill att hon dricker. Så hade jag velat bli bemött om någon såg min alkoholkonsumtion som ett problem. Det tycker jag är schysst. Taskigt hade ju varit att inte bjuda henne alls.

• Vinter ide

Ja en bra öppning är att prata om det resultatet beror på hur långt det har gott och om hon har viljan sedan det som ökar markant i dag är blandmissbruk alkohål och medeciner. Lycka till jag har stöttat många såjag vet vad det innebär.försök stötta henne tills hon nappar på enprovsig utbildning

• Anonym (stödja till viss gräns)

Tack för svaren! Ja, då kanske jag ska prata med henne innan. Min sambo tyckte inte att jag skulle det för att då kanske hon känner sig misstrodd och inte välkommen. Men han har inte sett lika mycket av hennes missbruk som jag. Jag är väl mest feg eftersom det är ett känsligt ämne men tänker ändå att ärlighet varar längst. Om hon nu blir full ändå, hur gör jag då? Vill verkligen inte ha henne bland barnen

• Chester Copperpot

Vad sägs om att ställa lite krav? Varför inte bara säga till henne, "jag vill gärna att du kommer på min fest, men jag vill inte att du dricker något." Och så får hon förhålla sig till det eller inte. Your house, your rules....

• nyans

Precis, nu är det dags att börja ställa krav TS. Hon har redan förstört din fest en gång. Du är alldeles för snäll. Man är faktiskt inte skyldig att ställa upp och släta över, bara för att någon har ett missbruk. Man "stödjer" inte dessa människor genom att låta dem hållas.

Man stödjer dem genom att kräva nykterhet. Fixar de inte det, blir de inte bjudna nästa gång. Då kan man istället träffa dem under andra (nyktra) former för att visa att man fortfarande bryr sig och vill hjälpa / vara vän, MEN att det finns gränser för vilket beteende man tolererar.

Svar på tråden stödja en vän, hur?